Vad är ett PROBLEM?

Om jag slår upp ordet i min svenska ordbok finner jag att
PROBLEM= svårighet som det krävs stor ansträngning att komma tillrätta med...
Exempel ges:
anpassningsproblem
disciplinproblem
spritproblem



Det som upplevs som ett PROBLEM i Sverige kan kännas banalt i ett annat land.
Svenska hus är rejält byggda och vi har svårt att föreställa oss att huset helt plötsligt skulle rasa.

Jag tänker på alla dessa människor som just nu kämpar på Haiti.
De har mött många svårigheter och problem i den katastrof som drabbat landet.

Beroende på var i världen du befinner dig har problemen olika art.
I Motala kan det vara att kundvagnarna står fel vid vårt matvarucenter.
Det finns människor som gör "stor affär" av det och skriver arga insändare om problemet!

Min äldsta dotter sa (då hon läste insändaren):
Personen som har skrivit det där borde flytta till Bahamas.
DÄR FINNS INGA KUNDVAGNAR ATT IRRITERA SIG PÅ...
och kanske ingen färsk mat heller...bara konserver!!!
DÅ BLIR DET ETT PROBLEM!

Kungafamiljen anser visst att Carl-Philips flickvän är ett problem. Hon är inte tillräckligt "fin" om vi ska tro kvällspressen.
Är det ett problem att skriva om?

Mitt PROBLEM vad gäller ARBETE känns väldigt "futtigt" i ett Haiti-perspektiv.
Nu har det i alla fall blivit klart att min övertalighet resulterat i att jag byter arbetsplats.
Det känns väldigt spännande med nya utmaningar och det är definitivt INTE ETT PROBLEM!

VECKANS ORDSPRÅK får handla om lätt kontra svårt

Det som är lätt sopas bort av en vindpust.
                                                   Afrika-somali

Inget är så lätt, att det inte blir svårt när det görs motvilligt.
                                                                                            latin

Den, som tror att allt är lätt, kommer att möta många svårigheter.
                                                                                                     Kina

BAMSEKRAM från mig till dig
LEV & MÅ!




Kommentarer
Postat av: Marie-Louise

Hej Marianne! Tack för ditt fantastiska inlägg,och kloka tankar.Det borde fler få ta del av! Jag känner också att vi måste ställa allt i rimliga perspektiv, absolut inte gnälla över småsaker och futtigheter som kundvagnar som står fel. Men både jag och andra, kan allt känna igen oss i att reagera och gnälla över struntsaker. Men att vara medveten om det kan vara en god början och att göra det bästa och tänka före är också bra. Kul för dig att få chans till nya utmaningar i arbetskuvet, lycka till! Må så gott! Tusen kramar!

2010-01-20 @ 10:50:07
Postat av: Ann i Vilhelmina

Hej Vännen och du med Marie-Louise! Jag tänker på det nr jag nu håller på att ta ner en vägg vid trappan att vad onödigt egentligen, när det nu finns folk som inte har någonstans att bo ens. Men. Om vi alla slutar att göra nått vad händer då? Och tänk er ett helt land som ska byggas upp, börja från 0, hur ska det bli, bättre, sämre? Detta kanske är deras chans till ett bättre liv. Ja hjälp så man kan vända ochvrida allt. Kul att du tog dig i kragen och flyttade på dig eller fick en ny chans. Var ska du jobba någonstans?

Tänker på din lilla mamma, håller tummarna för att det ska ordna sig denna gånge. Krama henne från mig.

2010-01-24 @ 22:51:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0