Föräldrars grepp "över" sina barn!

Jaha, idag vill min dator inte ladda upp några bilder...
Jag som ville visa hur mycket snö vi har...
Får försöka lägga till en bild i morgon!

Den här veckan skulle jag skriva om hur det kommer sig att
FÖRÄLDRAR TAPPAR GREPPET OM SINA BARN!

Vad menar jag med det?

Jo, tanken kom upp förra helgen då min yngsta son hade en kompis hemma.
När de skulle gå ut i snön och kylan (ca. -11) hade båda jeans & joggingskor på sig.
Min egen son har FULLT AV VINTERKLÄDER både termobyxor,jackor, långkalsonger, underställ, vinteroverall, rånarluvor, rejäla vinterkängor, halsdukar, fuskollar, vantar osv..."you name it"

Eftersom vi har haft många barn genom åren har vi också garderoben full av kläder som kan lånas, utifall någon kompis har glömt eller inte har...

Erbjöd kompisen att låna vinterkläder men då himlade sonen med ögonen och sa:
-Du mamma vi ska bara vara ute och gå, vi behöver inga så´na kläder!

Jag gjorde ett lamt försök att övertala men gav upp!

När jag tittade på pojkarna då de gick ute på gatan såg jag att de tyckte att det var kallt.
DET VAR DÅ TANKEN SLOG MIG:
-Vad var det som hände?

När slutar FÖRÄLDRARS MAKT över barns kläder?
Jag tycker att det har skjunkit...
(Stavas det så...att skjunka?....STRUNT SAMMA!)

Jag minns att min mamma tjatade på mig när jag gick ut i en midjekort jacka på vintern 1973. Jackan var ursnyggt rojalblå med långhårigt teddytyg och vit bred mudd. Byxorna var lågt skurna så magen visades..

-Du kommer att få problem med njurarna, sa min omtänksamma mamma. Men vad brydde jag mig om det..
15 år och cool.... Inte lyssnar man till så´nt TRAMS! 

Här sitter jag nu nästan 40 år senare och undrar NÄR DET HÄNDER!

ATT FÖRÄLDRAR TAPPAR GREPPET!

Jag tar tacksamt emot svar på frågan!
I morgon ska jag försöka lägga in en cool bild på tonårstjejen Marianne och någon fin snöbild tagen idag!

Veckans ordspråk "måste" väl handla om att TALA för det är ju det man gör då man har greppet, eller?

Talet är förståndets avbild.
                               (England)

Den som talar sår, den som tiger skördar.
                                                     (Argentina) 

Det är inte lovvärt att alltid tiga, men väl att hålla tand för tunga, tills rätt ögonblick är inne.
                                                                                                                                         (Spanien)

Lev & Må i vinterSVERIGE

Kommentarer
Postat av: Carola

Intressant! Börjar det redan i "kan själv åldern" ... Jag tycker att allt går längre ner i åldrarna. Förr lekte man med varandra, idag ska man va. Sminkade sig började man med på högstadiet och idag går man i femman. Vi fostrar våra barn att vara egna individer med eget ansvar och tänk. Det tycker jag är bra! Jag gör mina försök som du Marianne. Idag blir det regält kallt och vinterkläder ska på. - Vad händer ? Går ut utan kängor och överdragsbyxor. Här hemma är barnen enade med varandra, - du säger inget, - så säger jag inget... Jag känner att jag väljer mina strider. Ska de ut så får de själva känna efter, det är inte jag som fryser... jag har ju påtalat att det är kallt och sagt att jag vill att de tar på sig ordentligt.

Ja, när släpper vi greppet... för min del finns det ingen gräns eller dag utan det smyger sig på hela tiden och vips så har något hänt. För det kan jag se när backspegeln är framtagen. Jag bygger för att ge barnen luft under vingarna och att de lyfter när det är dax för egna färder i det vuxna livet.

Vintersolvarma kramar till dig

2010-02-22 @ 09:37:05
Postat av: Karin

Hej min vän.... det här med att ungarna ska klä på sig det gav jag upp för länge sen.... har tjatat så mycket om det : ) Har de inte lärt sig att klä på sig när man är ca 12-13 då får man frysa...kännde att jag inte orkade att lägga mera energi på det, och här uppe tycker man ju att de kära barnen ska ha vett att klä på sig när det är kallt ute... men icke : ) (men om sanningen ska fram så var jag nog likadan själv...) Kram Karin

2010-02-22 @ 10:00:32
Postat av: Anonym

Hej min vän.... det här med att ungarna ska klä på sig det gav jag upp för länge sen.... har tjatat så mycket om det : ) Har de inte lärt sig att klä på sig när man är ca 12-13 då får man frysa...kännde att jag inte orkade att lägga mera energi på det, och här uppe tycker man ju att de kära barnen ska ha vett att klä på sig när det är kallt ute... men icke : ) (men om sanningen ska fram så var jag nog likadan själv...) Kram Karin

2010-02-22 @ 10:00:50
Postat av: Carola

Jag har inga stora barn så jag vet inte, men min kära son tar av sig vantarna i -15 grader och jag måste sätta på den under tjut och kamp. Kanske är det känslan av uppror som lockar och frigörelsen ifrån föräldrarna att vara en egen bestämmande individ. Viljan försätter berg och kanske är viljan så stark att man faktiskt blir varm inombords när det är kallt ute.

2010-02-23 @ 21:28:09
URL: http://hajen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0