TRADITION-begravningscermoni...


Jaa...tiden går...
TICK TACK....du som tidigare läst min blogg vet hur Sandvargen berättar för Zackarina om att tiden bara går och går....Inget vi kan påverka, trots att vi människor utvecklat så många funktioner!

Tiden går, TICK TACK för oss alla!

Blommorna här ovan fick jag av mina TEAMKOLLEGOR.
De ville muntra upp mig.
TACK för det!

Idag har jag tänkt "lyfta en ideé" som slog ner i min hjärna förra veckan.
Det handlar om att skapa en ny TRADITION:
BEGRAVNINGSFEST!



Eftersom jag bara har fått titta nedåt i 2 veckor har jag kanske "fått nippran"?
Bilden här ovan är en VY som jag har sett under veckan.
Verkar den intressant?

Min ideé om begravningsfest kom då äldsta sonens sambo miste sin mormor.
Det var väntat eftersom hon var gammal och sjuk.
Jag tänkte på min egen FAR och hans begravning.
Så mycket vackert som sas om honom då.

Jag hann säga mycket VACKRA ORD om honom, TILL HONOM innan dess, men hur ofta är det så?

En begravningsfest skulle inebära att jag varje år skulle ha en fest där de människor som betyder mycket för mig skulle ingå.
Innan festen ska alla gäster ha förberettt något litet tal (eller en skrift) till dem som de håller Nära & Kära.
De som "bara" vill berätta det de känner för personen ifråga gör det, och den som vill berätta för alla gör det!



Har jag sett för mycket MARK och blivit snurrig?
Här ovan är det sonens leriga crosstövlar!

Jag "hör" redan mina barns funderingar....
- VILKEN PRESS DET BLIR ATT PRESTERA NÅ`N VACKER TEXT TILL DENNA FEST!
- Jaha, men tänk om någon får många tal om hur duktiga & värdefulla de är,  medan någon annan "bara" får ett par! Hur tror du det känns?

Hmmm....
Får nog "fila" lite mer på min ideé!
Kanske är det BARA JAG som ska skriva & berätta om hur värdefulla gästerna är?

Min TANKE handlar i alla fall om att VI ALLA BORDE BERÄTTA HUR MYCKET VI ÄLSKAR de LEVANDE människorna vi har omkring oss innan det är för sent! Innan den "riktiga" begravningen.


Tack vare mitt sjuka öga har jag i alla fall fått höra många
VÄNLIGA ORD om hur VÄRDEFULL JAG ÄR!
Så som jag brukar säga:
- Det finns inget ont som inte har något gott med sig!
(Blommorna här ovan är från arbetskamraterna på "min skola". TACK för dessa)
Kan berätta att gasbubblan förhoppningsvis är borta i morgon (från mitt öga), vilket innebär at jag får resa upp huvudet och se rakt fram igen. OCH SÅ FÅR JAG LIGGA PÅ RYGG eller PÅ SIDAN igen utan att stirra ner i golvet!!
VILKEN LYCKA!

Motsatsen till LYCKA är SORG!
Min mammas kusin lämnade jordelivet för väldigt många år sedan och häromdagen lämnade hennes man också "vår värld". Han hann bli en GAMMAL MAN och jag hann dit några timmar innan han drog sitt sista andetag.
Jag berättade för honom om mitt första minne, där han var involverad. Egentligen är det ju min Kära Mamma som har berättat hur vi besökte hennes kusins hem. Jag var väl ca. 1 år och jag var ett väldigt livlig barn som ville dra ut ALLA BÖCKER från bokhyllan. Kusinen och hennes man hade ännu inga barn!
Det hela slutade med att HELA BOKHYLLAN fick vändas, så att baksidan vätte ut i rummet och böckerna "gömdes" in mot väggen.
Trots att denna man låg och "sov" såg jag hur det ryckte i hans ansikte såsom om han mindes, jag HOPPAS att han log inombords.
Hans dotter (som var i sjukrummet) hade hört talas om denna kväll, då jag härjade runt bland böckernas värld. Det fanns visst BITMÄRKEN i vissa böcker som dottern hade undrat varifrån de kom....

MOTSATSEN TILL DÖD ÄR FÖDELSE!
Här nedan ser du mitt 2:a barnbarn i fosterstadiet.
Det ska visst vara en tjej!



Nu börjar det närma sig....och vi VÄNTAR med SPÄNNING...
Om två veckor har tiden "gått ut"...

Barnbarn nr:1 provar MORMORS SKOR...
HÄLLER UT ALLA GUMMISNODDAR SOM FINNS I EN PLÅTASK...
och FÖRGYLLER VÅR TILLVARO med sin spontanitet!



Min äldsta son har sprungit LIDINGÖLOPPET i helgen och han kom i mål på 02:49
TÄVLINGSMÄNNISKA som han är var han MISSNÖJD med tiden. Han hade siktat på 02:30
JAG vill i alla fall säga:
 "BRA KÄMPAT, KÄRA SON!"

Avslutar med ett ordspråk som jag fick av min rumskompis "från förr" då vi träffades nyligen,
det är hennes favoritordspråk:

GENOM ATT FÖRSÖKA MED DET OMÖJLIGA,
NÅR MAN HÖGSTA GRADEN AV DET MÖJLIGA!

LEV & MÅ!
Tusen KRAMAR från mig!


Kommentarer
Postat av: moralmammans mor

Älskade dotter!

Tack för att du kände på dig att du skulle besöka min kusins man! Det uppskattade han nog fast han inte kunde säga det! Han visste ju att jag var här uppe.



Tack för bilderna! Ser att jag måste nog börja tänka på att åka hem snart innan magen "spricker".

Längtar efter er alla!



Puss och kram



2009-09-28 @ 22:06:45
Postat av: cecilia

måste bara fråga hur det är med ögat?

hoppas det är bra!



du får hälsa alla så mycket från oss uppe i jokkmokk!

nu lovar de snö här uppe på onsdag..

det var inte mycket till höst vi fick inte



kram från Cecilia

2009-10-02 @ 21:39:11
URL: http://justcec.blogg.se/
Postat av: cecilia

sv; snö redan? ojdå! det trodde jag inte

jag ska hälsa alla så mycket!

hur gick det i fotbollen för Wilgot då?

2009-10-03 @ 21:49:44
URL: http://justcec.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0