FÖRVÄNTAN...

Okej, vad är en förväntan?

Jaa, när det regnat ett helt dygn är min förväntan att crossbanan kommer att vara lerig.

Slår i min ordbok för att få ett korrekt svar:
Förväntan är hopp om viss utveckling som också bedöms som sannolik önskning.
Tittar vidare i ordboken och förvånas över att
förväntning istället handlar om överdrivna önskningar om utveckling.
Hmm...

Enligt mitt sätt att tänka är dessa två ord nästan motsatsord enligt ordbokens sätt att beskriva
FÖRVÄNTAN & FÖRVÄNTNING...
sannolikt & osannolikt!
REALISTISKT & OREALISTISKT?
ELLER?

Här ovan ser du i alla fall min yngsta son "in acton" och jag beundrar alla som körde KM-cross idag.
VILKA GRABBAR!

Söker vidare efter förväntan....
Tittar i den diktbok jag fått efter min Far.
Inte en diktrad börjar med förväntan eller förväntningar, trots att boken har över 700 sidor.
Det närmaste jag kommer där är FÖRVARA.
Så här får du den dikten av mig, den heter VAGGSÅNG.
Det är Gunnar Eddegren som skrivit den 1976 då han var 41 år
och frågan är om det inte finns en FÖRVÄNTNING i texten han skrivit:

Vaggsång i ett sjukrum

Förvara mig i milda vindars händer,
giv mig ro under gungande krona och växande rot.

Giv mig dungar av grönskande, skuggig värme
och snitsla spåren mjuka för hjärtats vinter.

Giv mig slöjor, dis och masker.
Låt mig drömma ensam för en enda natt.

Mina förväntningar efter min andra ögonoperation var inte särskilt stora.
Kanske är det en FÖRSVARSMEKANISM som "slår till",
för att besvikelsen inte ska bli för stor
Efter att ha läst i ordboken skulle jag istället kanske säga:
-Min förväntan var inte stor!

Hur som helst....
Har lämnat tillbaka de specialglasögonen jag fick låna.
Du ser dem här nedan.
När jag tittade ner kunde jag ändå se det som pågick framför mig.
Som ett slags skvallerspeglar (om du nu vet hur dessa ser ut).
Det är sådana som man kan ha om man bor på 2:a eller tredje våningen och ändå vill se ner mot gatan, för att se vad som händer.



Om du går in på museet här nedan får du se många fina gamla saker.
http://www.raseborg.fi/service/museet/museicentrum-ekta/museishop

Och där finns bilden på skvallerspegeln du ser här nedan


De var vanliga i början av 1900-talet och i den kunde du se vad som hände på gatan utan att den som var på gatan kunde se dig. I Vadstena och i Gamla stan, Stockholm har jag sett flera sådana även på 2000-talet.
Om du köper en sådan kan du FÖRVÄNTA dig att se mycket....Eller?

Nu ska jag ta hand om min tvätt!
Vilka FÖRVÄNTNINGAR ska jag ha då?

En avslutande FÖRVÄNTAN är att jag snart BLIR MORMOR igen!
Det är realistiskt eftersom "tiden går ut" i morgon!

Nu ska jag inte ORDBAJSA och TÄNKA mer kring förväntan & förväntningar

ORDSPRÅK kring att TÄNKA får avsluta veckans inlägg:

Jag tänker alltså är jag till.
                                    (latin)

Att tänka är att samtala med sig själv.
                                                   (spanskt)

Tänkt kan sägas, men sagt kan inte förtigas.
                                                             (danskt)

LEV & MÅ!
Stor SÖNDAGSKRAM från mig till dig







Kommentarer
Postat av: eva

Hej Marianne!

Hoppas att allt är bra med er, och att dina ögon läker som dom ska. Här i Täfteå är det bara bra. Skarvarna har varit på besök i helgen och uppvaktat Niklas som blivit myndig. Imorgon hoppas jag att han tar körkortet. Hälsa alla och inte minst Carola som ska bli mamma.... Håller tummarna att det blir en liten flicka.... Många kramae Eva.

2009-10-04 @ 21:59:40
Postat av: Moralmamman Marianne svarar Eva

Tack för din "krya-på-dig-hälsning"...Än så länge verkar allt gå bra med ögonen.

Har blivit MORMOR IGEN!

Hurra vad bra det gick!

Hälsa dina fam medlemmar

2009-10-11 @ 18:08:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0