Att övervakas av sitt eget SAMVETE!



Som MORALMAMMA måste jag "bara" föra vidare mina tankar kring ämnet
SAMVETE!

Yngsta sonen och jag skulle bege oss ut tii Birgittas Udde.
Vi parkerade bilen 2,5 km innan udden, för man får inte köra närmare...

Vid parkeringen finns CYKELUTHYRNING. Du ser den här ovan...
och här nedan.....



Vi lånade var sin cykel och begav oss mot vårt mål.
Solen sken, fåglarna kvittrade och vi njöt av vår cykeltur trots att cyklarna var MODELL ÄLDRE!

Det var så varmt & skönt!

Vattnet kändes kyligt, men det var kristallklart...

SKA VI BADA?
frågade jag sonen.

Men vi har inga badkläder med oss, sa sonen...

STRUNT SAMMA, svarade jag vi badar näck och torkar i solen.
SAGT & GJORT!



Vi badade...och sonen var lite orolig att någon skulle komma och se oss...
Men jag lugnade honom...
EN NAKEN MORALMAMMA väcker nog ingen störrre uppmärksamhet!!
INGA STORA TIDNINGSRUBRIKER!

Vi cyklade tillbaka, ställde tillbaka cyklarna. 
När jag tog upp PLÅNBOKEN frågade sonen:
-
SKA DU BETALA?
KLART ATT JAG SKA BETALA!!!

Frågan sonen ställde fick mig att fundera...Han borde ha vetat att jag skulle betala...
Hur kommer det sig att han frågade?

Jo, min teori är att han måste få min MORALISKA STÄLLNING bekräftad.
MAN SKA BETALA om man lånar en cykel, där det står att man SKA BETALA!!

Jag hoppas att ALLA MINA BARN har fått ETT EGET SAMVETE som övervakar allt de gör!
Det ska inte bara vara när andra ser & hör som man följer LAGAR & FÖRORDNINGAR!

Min yngsta dotter ringde för några år sedan och frågade om något....
(Hon bodde i Leksand då)
Jag svarade.
-Jag visste att du skulle svara så, sa hon.
HURRA tänkte jag och till dottern sa jag:
-Tänk vad bra, då kan du fråga mig om råd även då jag är borta,sa jag
Hmmm...
Även äldsta dottern har kommit på sig själv med att säga "mina meningar"..
BRA!
Äldsta sonen gillade inte att jag talade i ordspråk under en period av sin uppväxt...
Men nu tror jag att han uppskattar dessa, och själv använder den i vissa situationer...
BARABARO....
(betyder BRA på maldiviska)
.
Nu har jag stått här vid datorn så benen värker...
Kl. är 22:57 dags att sussa...
Mina "gamla åderbråck".....

Nu kommer tre ordspråk om LAGAR:
(läs och ge gärna en kommentar)

Där det finns lag, finns också brott.
                                            (Ryssland)

Lagar fångar flugor, men låter getingarna gå fria.
                                                                      (England)

Lag ska ges med stränghet och brukas med mildhet.
                                                                                          (Kina)

Avslutar meed vackra blommor..



LEV & MÅ!
                          

Kommentarer
Postat av: Ann i Vilhelmina

Sådana blommor skulle man ha i sin nyfådda trädgård!!! Jag sår frön och sätter inne ochsätter ut och de dör, har nog aldrig riktigt fattat att det är så att plantera i Norrland, önskar nu att jag hade bott där det går att odla nu när jag fattat att det bor en trädgårdsmästare inne i mig. Blir det någon klassträffa eller hur ögr vi?



Ann, med ganska gott samvete, men med en mamma som en gång sa, apropå opålitliga politiker och skummraskaffärer, " varför har jag inte uppfostrat mina barn till att ljuga och roffa åt sig istället", det var väl någon som klarade sig, ändå.

2009-06-21 @ 01:34:52
Postat av: Moralmamman svarar...

Jaa, du Ann... Du får skaffa dig ett växthus helt enkelt! Min Kära Moder kan säkert ge dig tips om vad du ska satsa på. Klart vi ska ha klassfest!! Förslaget var väl forsta helgen i september? Jag ska tä tag i detta till veckan som kommer// kram kram

2009-06-21 @ 06:46:02
Postat av: dottern Carola

Samvete ja.. det har jag fått. Fast jag tycker att det är LITE jobbigt att låta som du när jag pratar med Enzo. Jag hör ju att det är du som pratar, fast det är jag!!! Jag försöker att undvika det men det GÅR inte. Du/jag säger: "så gör man inte ......" "Skärp dig nu" "Men kära barn..."

"Sådana där fasoner vill jag inte se...." ha ha ha det är nästan lite pinsamt. Vad ska jag göra???



En moralmamma måste ju vara korrekt också så därför måste jag korrigera lite. he he he... Språket som de talar på Maldiverna heter DIVEHI och inget annat. "Barabaro" betyder MYCKET BRA, "rangalo" betyder BRA.



Sådärja nu har jag korrigerat färdigt.

Nu väntar jag på resenärerna som snart kommer till Bahamas. :)



Kramar

2009-06-21 @ 19:33:57
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: moralmammans mor

Till Ann



Att få en sån vacker buske att ta sig i Västerbotten är inte lätt. Då måste man nog gräva upp den på hösten och övervintra den inomhus. Vet inte hur många vackra buskar jag har tagit upp och hoppats att de skulle övervintra, men inte.Om de mot förmodan skulle överleva hinner de aldrig blomma innan frosten kommer.



Mariannes tips om växthus är nog inte så dumt heller.

Renar,harar och möss äter ju också upp lökarna som sätts på hösten.



I dag är sommar här.



Kramar till er alla

2009-06-22 @ 00:13:47
Postat av: Anna

Känner igen mig i mor/dotter biten.

Det jag kan reflektera över är att jag ibland känner mig som en moralkärring. Vad beror det på? Är det sällskapet eller mig?

Jag har lärt mig att inte få så mycket ångest om något skulle gå galet, typ en ost som ej betalats av misstag på maxi. Men brukar för det mesta ordna upp mina snedsteg. Vår dotter hade en period i tidig ålder då hon inte förstod att man inte fick stoppa ned allt man ville ha i fickorna. Svårt men lärorikt hur vi lotsade in henne på rätt väg. Jag tycker att samvete är en viktig del i vårt liv har bara inte förstått att den kan se så olika ut ibland oss.

Kram och önskar dig en underbar sommar!!!

2009-06-24 @ 08:49:11
URL: http://lyck-annas.blogs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0