Vanligt "HYFS"?

Dagens rubrik och min första bild, den här veckan, blir inte det som många förväntar sig...
(Kanske har jag förutfattad mening om dig som läsare?)



Nää, istället börjar jag med VANLIGT HYFS!
Finns det?

Jag slår i svensk ordbok och finner att denna beskriver HYFS såsom att
det handlar om förmåga att uppträda hövligt och hänsynsfullt i umgänge med andra; särskilt i fråga om yngre personer i umgänge med äldre.

Hmmm...

Min bild härovan kommer från Uddevalla. Vi var där och såg VM cross.
Ungdomar tältade "överallt" och i närheten av platsen där vi parkerade såg det ut så här!
Som MORALMAMMA måste man ju få ondgöra sig över detta NERGRISANDE.

Men nu ska jag komma till det jag FÖRUNDRAS mest utÖVER:
Ungdomarna städade upp efter sig då tävlingarna var slut.
Jag blev VERKLIGEN GLAD över att se hur flitiga de var i sitt städande.
Allt skräp såsom flaskor, burkar, papper, bananskal, trasiga stolar osv plockades upp!
JAG BLEV BÅDE GLAD & FÖRVÅNAD!

Stod i vår husbil, lagade mat och skämdes lite över att jag hade tänkt "DAGENS UNGDOM..."

MEN....
Tyvärr....
Ungdomarna städade upp och satt sedan i sina bilar och väntade på.....
VAD?
Min TEORI var att de väntade på att de skulle nyktra till, så att de kunde köra hem...
(Polisen hade kontroll strax intill)

VAD HÄNDER?
Jo, nu börjar nedskräpningen...flaskor och papper kastas ut genom bildörrarna
INGET ÄR JU SOM VÄNTANS TIDER...
När ungdomarna sedan åker iväg är det väldigt skräpigt kring platsen där de stått!!!!??
Ett tält lämnades kvar...

JAG FATTAR INGENTING!
Har de inget vanligt HYFS?
Kanske såg de inte att jag (den äldre) fanns i närheten....för enligt ordboken var det ju i umgänget med äldre....

Äldre...JAG?
Jag "vistas" fortfarande i Uddevalla....
Då vi passerade detta "tält" (på bilden här nedan) kände jag mig verkligen som 102år...
Väldigt många män var VERKLIGEN INTRESSERADE av att titta på motorcykeln!


Andra människor behövde bara detta (som finns på bilden här nedan) för sin överlevnad...



PARAPLY! SPRIT!  ENERGIDRYCK! och en STOL!
Hmmm...

Nää, nu lämnar vi
UDDEVALLA och beger oss till STOCKHOLM!



ANKOMSTHALL!
INGET ÄR SOM VÄNTANS TIDER.....
Gammal gubbe, litet barn, ung kvinna, utlänsk präst, kabinpersonal...

Men till slut "dök" det upp, det som jag hade väntat på!
Dotter, barnbarn, son & sonhustru.
MINA PÄRLOR!



SÅPBUBBLOR blåstes för att skapa kontakt...
(Eftersom jag har lite HYFS gick vi ut ur ANKOMSTHALLEN innan dessa blåstes)
Och det "gick nog hem" för barnbarnet log...

Nu har han besökt MORMORS HUS och där finns många intressanta människor och saker att utforska!

Här är det en BILLÅDA som utforskas!



Många nya intryck blev det och ibland kunde  vi inte låta bli att fnissa åt det som hände...
EN STOR PLASTÖDLA i uteplatsen!
Pojken trodde NATURLIGTVIS att den var levande!

Veckans ordspråk får handla om att RESA
(Mina "pärlor" reste i 25 timmar och de var väldigt trötta...)

På lång resa väger till och med ett strå.
                                                      ENGLAND
                        
De längsta resorna företas i vårt eget inre.
                                                                  ISLAND

Den som reser ser mer än den äldste av infödingar.
                                                                                  AFRIKA

Tills nästa vecka: Tänker jag fotografera & visa dig vad jag fått för presenter av resenärerna.
MYCKET FINA SAKER...

Vad gäller HYFS "måste" jag bara delge er min FADERS DIKT om att känna skam...
Jag tror nämligen att man lär sig hyfs genom sina föräldrar...

FISKEFÅNGSTBEDRÄGERI

Jag köpte en fisk i affären,
för på sjön gick ej någon att få.

Jag lurade sedan alla därhemma,
att jag fått den på draget jag gjort.

Men på natten jag drömde om bedrägeriet,
i drömmen jag stod där med skammen.

Så aldrig mer jag gör mig besvär,
att köpa en fisk uti en affär.

                       Rune Lindkvist
                     Rumpmasens dikter    
   

TUSEN STJÄRNGNISTRANDE "mormorskramar" från mig till dig
LEV & MÅ!
              

Kommentarer
Postat av: Ann i Vilhelmina( Bollebygd)

Ha det jättemysigt med de dina!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2009-07-13 @ 00:12:23
URL: http://naaaan.blogg.se/
Postat av: Carola

Sitter här och fnissar åt ödle-beteendet. Stackarn, han måste varit helt förskräckt. Han har ju aldrig sett en plastödla men har jagat säkert hundratals levande (o till o med ätit upp delar av en när han var mindre) Att han nu råkade stå på en utan att märka det, måste varit väldigt chockerande. Kram.

2009-07-13 @ 01:05:14
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Carola, vännen

Äntligen Marianne är dina juveler hemma! Njut av varandra och må. Kram till er alla.

2009-07-14 @ 16:44:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0