BRA-ATT-HA-SAKER!



Här ovan ser du en bild på en "BRA-ATT-HA-SAK"
Det är min hund av järn, som jag köpte vid mitt senaste besök i Stockholm
Ser du honom inte?

Han står inne i min braskamin (jag tror det är en tax)...
Uppgiften hans, består av att se till att vedträ´na får luft under sig, så att de brinner bättre!!



Så här ser det ut då....

MEN VÄNTA!

JAG SER EN HÄST OCKSÅ....

En häst som springer inne i glöden!
Var kom den ifrån?????

Kanske är han vän med hunden?

"BRA-ATT-HA-SAKER" kan också vara saker som man har kasserat, men som man av någon anledning inte vill kasta.
Hur kommer det sig att man inte vill skiljas från sin sak?

Jag utgår från mig själv, vilket innebär att det inte är VETENSKAPLIGT BEVISAT!

Mina skäl till att inte kasta "BRA-ATT-HA-SAKER"

* Saken var dyr att införskaffa.
* Något av mina barn kanske vill ha saken i framtiden.
* Jag har fått saken i present.
* Saken kanske kommer att behövas i framtiden.
* Jag har ärvt saken.
* Andra känslomässiga skäl...t.ex: den saken köpte vi när vi var nyförälskade eller kanhända hade jag sparat till saken och känt mig väldigt GLAD & LYCKLIG då den kom i min ägo.



Det kan kännas RIKTIGT INVECKLAT & SNÅRIGT att göra sig av med sina saker!

Men nu har det börjat ett nytt år, och med det NYA VANOR!

Här nedan ser du en "BRA-ATT-HA-SAK" som jag inte har använt på ca 15 år...
Tänkte nästan slänga den då vi gjorde om köket....
men den fick "hänga med"....
SER DU VAD DET ÄR?



EN GRODD-STAPEL-LÅDA!!!!!

Du kanske undrar...
- En vaddå???

Jo, så här är det.
Om man vill grodda sina egna groddar "behövs" denna "BRA-ATT-HA-SAK"

Man öppnar locket...



och lägger groddfrön i ett tunt lager...
Lyft på nästa sekton och lägg i groddfrön...

DU FATTAR!!

Sedan ska groddfröna sköljas 2 ggr om dagen och efter varje sköljning sätts locket på!



Denna procedur upprepas tills groddarna grott klart! MUMS VAD GOTT!!!

(Nuförtiden köper jag färdiggrodda groddar i affären..VEM HAR TIDS MED SÅN´T arbete som att grodda???)

Döm om min FÖRVÅNING då min äldsta SON ringde häromdagen:
-Jo, du mamma...Den där saken som du groddade i när jag var liten...
HAR DU KVAR DEN?

Nu har denna "BRA-ATT-HA-SAK" flyttat hemifrån mig, hem till äldsta SONEN & FIDDELI...
(Jag brukar kalla henne det eftersom jag tycker att hon påminner om den söööta tjejen som spelar FIDDELI  i den filmatiserade berättelsen om "Den vita stenen")

Tänk vad bra att jag har sparat...

Dessa Teddie-Björnar i FÅRSKINN tänker jag däremot inte SPARA LÄNGRE...
De är helt enkelt inga "BRA-ATT-HA-SAKER"
Björnarna har bott hemma hos mig i ca 32 år så nu tycker jag att det är dags att de flyttar hemifrån!



Undrar just hos vem de ska flytta in?

Jag får ibland DÅLIGT SAMVETE när jag tänker på vilket överflödssamhälle vi lever i!!!

TÄNK HUR MÅNGA "BRA-ATT-HA-SAKER" vi fyller våra hem med....

Nu har DU kanske "hört nog"???

AVLUTAR SOM VANLIGT MED TRE ORDSPRÅK men börjar också med något nytt...
VECKANS DIKT kommer, av både okända och kända diktare...
Börjar med en känd dikt av Karin Boye, hon skrev den 1927.

I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd-
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.


Ordspråken handlar om SAMVETE:

Dåligt samvete har alltid många ursäkter.
                                                           (Indien)

Ett gott samvete är den bästa huvudkudden.
                                                                (Tyskland)

Samvetet har inga tänder, men det gnager likväl.
                                                                       (Ryssland)

"BRA-ATT-HA-KRAM" från mig till dig
LEV & MÅ!

Kommentarer
Postat av: Gammelmormor

Håller med dej Carola att de fina nallarna är "bra att ha" och ska stanna i släkten. Varför inte låta dom resa till Bahamas?

Mormor har hittat groddlådorna som vi letade efter i källaren, så nu är dom reserverade för dej.



Puss och kram till alla i släkten, som gärna får komma och se om det finns "bra att ha saker" här.

2009-01-17 @ 14:28:07
Postat av: Gammelmormor

Tillägg:

Groddlådorna ser ut som moderns.

2009-01-17 @ 14:33:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0