VINTER eller VÅR?



I Motala är det VERKLIGEN vår...INGEN TVEKAN!

Barnen går i t-shirt och shorts och vissa mammor säger nog som mamman i "Blåsippan ute i backarna står"...
-Än är det vinter kvar säger Mor,
än får ni gå med strumpor och skor!




Vi tog en promenad i skogen häromdagen, mina yngsta söner, min moder och jag.
Tog bilden här ovan. Vårlök, blåsippor och vitsippor fanns det gott om.
Vi såg också grodyngel-slem...Ja, jag vet inte riktigt vad det heter..Slemmet med GrodEmbryo...

Ja, jag skulle skrivit här för länge sedan men min dator & jag är inte riktigt VÄNNER!
Att ladda upp bilderna här ovan tar "typ 100år" som barnen skulle säga...

Skulle skriva om vårt FANTASTISKA LAND SVERIGE



Den här bilden tog jag veckorna innan de två bilderna från Motala togs...
Det är samma land men helt olika klimat....
100 mil från Motala

Vi åkte snöskoter på sjön och högg hål i den tjocka isen för att få fisk!
Tyvärr ingen fångst!

Vi har gravsatt min KÄRA FADER i Asklunden.
Dikter lästes, sånger sjöngs, tårar föll...

Tårar föll även då vi hälsade på yngsta sonens kompis som brutit båda benen.
Yngsta sonen sa:
-Jag får "FLASCH-BACK" mamma, från de gånger vi har varit här,
gånger då jag gjort mig illa eller varit sjuk!
Jag ryste och höll med...
VI TÄNKER PÅ ALLA SOM MÅSTE TILLBRINGA VÅREN PÅ SJUKHUS!

Avslutar med en av pappas dikter.,..
(Innan datorn brakar...den morrar som en varg)

Oh, ljuvliga vår!
Slut är vintern, nu är vår
lärkan drillar, bonden sår.

Snö och sjöars isar smälts till vatten,
längre bliver dagen,
kortare blir natten.

Fylld till brädden nu är bäcken,
spelar på sin harpa där gör näcken.

Björnen ur sitt ide gått,
ljummet vårregn, allt blir vått.

Molnen skingrar, solen tittar fram
En sol som värmer mer, var dag som går.

Oh, ljuvliga, ljuvliga vår!

TUSEN TACK till dig som fortfarande läser mina rader trots min oregelbndenhet...

DATA-MORR-KRAM från mig till dig
LEV & MÅ!

Kommentarer
Postat av: dottern Carola

Fina vårbilder. Det gör så att man längtar hem ännu mer. Men snart kommer vi!! Två och en halv månad kvar. Ja vi har fint väder här med, med det är nåt speciellt med det Svenska fina vädret.



1000 kramar ifrån oss.

2009-04-27 @ 23:49:47
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Ann i Vilhelmina

Jag väntar ju varje söndag och blir galen när du inte skriver så skärp dig!!!!

Jag har faktiskt sett vtsippor här också, jag undrar om jag kan tjuva några och sätta i min trädgård, tänk en hel matta full av vitsippor. Marianne ett kort på en vitsippsbacke skulle upskattas.

Hur går det med klassträffen? Ha et gott Ann

2009-04-28 @ 23:36:46
URL: http://naaaan.blogg.se/
Postat av: Gammelmormor

Läste i gårdagens tidning om vitsippor som förökar sig när de väl har fått fäste. Den långa jordstammen gör att de breder ut sig.(De får ju inte vara fridlysta där du tar dom) Så lycka till!



Jag kanske får se en vitsippsbacke på min väg upp till sommarstugan. De vore nåt!



I dag ska jag till Fålehagen och se både vit- och blåsippor som breder ut sig som mattor.



Blåsippor förökar sig inte lika lätt.



Vårkramar

2009-04-29 @ 10:58:09
Postat av: Ann i Vilhelmina

Om du ser vitsippsbacken är du välkommen in!!!! Ja jag tror att jag ska försöka, och jag blir smått avundsjuk när jag läser det du skriver Gammelmormor.

Kram tillbaka

2009-05-01 @ 22:34:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0