Höst-RUSK!


Tänk att dessa REGNTUSSAR vill göra precis TVÄRT-OM!
De gillar regnet och ogillar solen!
(Texten och bilden kommer från min barndomsbok Filippa Hallondoft av Eva Billow, 1960)

Hur många REGNTUSSAR har vi omkring oss måntro?

Jaha, vad vill jag säga med detta?

Jo, jag tänker såhär....
Ta ett ord som HÖSTRUSK.
Det talar om för alla att hösten är rusk!
Det vill säga otrevlig.....

Men hur ofta hör vi ordet SOMMARRUSK?
Ja, jag har i alla fall inte hört någon använda detta uttryck när solen & värmen lyser med sin frånvaro...
 Jag ser sällan någon som är så här glad över regndropparna.....
och i så fall är det ett BARN som vill plaska och gegga....ofta med en vuxen bredvid som förfasar sig över att allt blir så blött och smutsigt!
Sluta med det...HOPPA I VATTENPÖLARNA SJÄLV:..
DU kommer att glädja både dig själv och framförallt omgivningen
(-Herregud, har hon blivit galen????)

Eller ser du någon som visar sitt ogillande, över att solen skiner, på detta vis...
 Hur kommer det sig?

Att vi tycker och tänker olika beroende på vem vi är,
och vad har vi med oss i våra "RYGGSÄCKAR"
är för mig så självklart!
Men är det så för alla?
Jag anser att vi MÅSTE lyfta dessa frågor med barn/ungdomar/medelålders och gamlingar...

VARFÖR DET? kanske du tänker.

Jo. för det är först då vi kan visa varandra RESPEKT!
Respekt för oliktänkande!

Ett samtal som utgår från DIALOG och inte utifrån en DISKUSSION..
utmynnar i TANKE-UTBYTE istället för "Jag-har-rätt"...

Det kan bli en spännande resa..I TANKENS VÄRLD!

Jag ska ut och resa!
Till Tunisien och "lapa" sol, bara jag och min man..
Det kommer att bli konstigt...att lämna de andra familjemedlemmarna hemma!
Men......
JAG SKA NJUTA AV ATT ALLT ÄR HELT ANNORLUNDA, mot vad det är i Sverige..
Jag återkommer med tankar om detta..
Kanske finns det möjlighet till skrivande på hotellet, och i så fall hör jag av mig därifrån på söndag..

Här ser du ett RÖTT ÄPPLE från vår trädgård!
Det lyste så fint i höstsolen....

Mina tankar hamnade i "Bokens-Värld".

Läs boken SAGAN OM DET RÖDA ÄPPLET
Text/bild: Jan Lööf

Den här berättelser ger verkligen nya infallsvinklar på hur och vad man tänker kring ett äpple..
Har du inget barn att läsa den för (det är en bilderbok) så läs den för dig själv...
Det är du värd!
Titta på bilderna och njut av att få vara med på det RÖDA ÄPPLETS RESA!

Jaha, då ska jag snart sluta "surra"...

Läget hos min pappa är oförändrat. Han är svag och vill nästan bara sova.
Vi sjunger och diktar....
Han deltar ibland och sover ibland...
Orkar inte äta själv!

Snart kommer äldsta sonen hem till Sverige, det känns bra...

Barnbarnet äter ÖDLOR, han vill ha extra näring tror jag...
Det är en SMART UNGE!
(äpplet faller inte långt från trädet...ha ha hi hi ho)
 Vill du läsa om äventyret får du gå in på
http://www.hajen.blogg.se

Veckans ordspråk får handla om ÄPPLET, kunskapens frukt:

De största äpplena är inte alltid de bästa.
                                                                (Norge)

Äpplen på andra sidan om muren är sötast.
                                                               (England)

Den, som äter äpplen varje dag, tar brödet ur munnen på läkaren.
                                                                                                         (Tjeckiskt)

Njut av HÖST-RUSKET och dess vackra färger!
(se mina tre bilder här nedan, tagna på dagens promenad)
Daggvåta-KRAMAR från mig till dig...
Lev & MÅ!






Kommentarer
Postat av: moralmammans mor

För min egen del är sol vad jag har längtat efter hela vintern när sommaren kommer.Om det då inte blir så, blir jag ju lite besviken.Växter som jag har planterat vill ju också ha sol. De blir ju lika hängiga som jag om det bara regnar.

Bäst är om det är både regn och sol. Lagomt, men det som är lagomt för mej är ju inte det för någon annan. Min bror vill inte ha lika mycket sol och värme som jag! Däremot min svägerska.

Eftersom det är naturen som bestämmer är det ju ingen av oss som får det som man vill och tur är väl det.

När hösten och vintern kommer är jag ju beredd på att det blir regn och rusk för då får jag inrätta mej efter det och vara inne och mysa i stället. Växterna tar ju också paus nu.

Tror att många svenskar tänker som jag??



I dag är det strålande höstväder med sol och Avan ligger spegelblank. Orange och gula träd är vackra.

Synd att Rune inte längre kan uppleva detta längre,men han har ju upplevt det här många år.Inte alla förunnat.

Tror att älgjägarna som jagar sista dagen innan uppehållet tycker detsamma som jag om vädret i dag. Möjligen att det är för soligt. (Uppehåll pga älgens brunst.)

Kramar till alla från ett sommarfagert Norrland.

2008-09-21 @ 12:14:21
Postat av: moralmammans mor

Jag menar förståss kramar från ett höstfagert Norrland. (Sommaren har gått alldeles för fort.)

2008-09-21 @ 12:26:10
Postat av: dottern Carola

Mycket tänkvärt allt det där. Som du säger är det nästa bara barn som gillar att vara ute i regnet. Sonen har lärt sig vad ordet regn betyder och tittar ut när man säger: Titta, Nu regnar det!!! För ett par dagar sedan tänkte jag att han måste veta hur det känns att bli regnad på så vi gick ut och kände på regnet. Det var vått, avsvalkande och skönt. Inget ruskigt. Enzo tyckte det var roligt. Synd att du inte får se hans miner över regnet. Någon som blir glad över regnet!



Jag skulle vilja läsa de där två böckerna. De verkar mycket intressanta... Fina och inspirerande bilder.



Nu tycker Enzo att det är intressant att tugga på en kartong så jag måste nog hejda honom...



Ha det så trevligt och skönt i Tunisien. Massor av kramar

2008-09-21 @ 14:56:18
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Carola igen

Jättefina höstbilder. Jag skulle gärna ha följt med på promenaden. Den där friska höstluften... AAAaahhhhhhhhhh. Enzo skulle nog ha gjort som han gjorde idag när vi gick ut. Det var så tyst i hamnen så det ekade när han ropade:



AH AH AH AH



Vi tittade på några fiskar och Enzo pratade lite med dem...



Kramar



Stora kramar



2008-09-22 @ 02:01:33
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Carola

Vilken fin bild som du tagit över hösten vid kanalen. Så läckert när färgerna speglar av sig i vattnet. Jag blir lite nyfiken av boken med de fina dikterna i.

Kram Carola

2008-09-22 @ 10:21:32
Postat av: sofiaa

Ååååh, så rätt du har!! :D

2010-09-15 @ 21:50:15
URL: http://mynewroom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0