HÅRD som STEN!



Igår, söndag, lyckades jag inte ladda upp någon bild på min blogg..
Blev först lite frustrerad, innan jag insåg att det var något jag inte kunde påverka!
Såååå nu blev det alltså måndag, innan bilderna "fastnade" här!

Dagens TEMA skulle bli STENAR!
Det löftet ska jag hålla....

Jag undrar hur många STENFOTOGRAFIER JAG HAR TAGIT?

En sten behöver inte upplevas vara hård....



Den kan upplevas vara blöt....
Eller annars kan den finnas vid en trevlig växtplats......

Stenen kan vara en söt liten gubbe..

Ser du honom??

En liten hjälp...
här nedan.....TITTA IGEN! På den stora BILDEN!


FANTASIN HAR INGA GRÄNSER!

Berg är STEN!
Titta på den röda stenen här nedan...



Den har naturen färgat.....

VISST ÄR DET VACKERT?

När vi var på GOTLAND fanns det många STENGUBBAR....


Vi försökte hugga in våra namn i sten....



 

Man kan bygga kyrkor och hus av sten...
och de står sig lääääänge....
     

Tänk. jag skulle vilja bygga ett hus av skogens stenar...
Stenarna ska varieras i storlek och form...
Vilket hus det skulle bli......

Nu har mellansonen kommit hem från skolan...
Han fyllde 12 år igår, så nu är hans födelsedagskalas avklarat...
Pengar och CROSS-prylar förgyllde hans dag!
Han vill sitta vid datorn, NU.....
Så nu ska jag SLUTA SKRIVA OM STEN!

Läs den inhuggna texten här nedan...



Tänk en sten som UPPMANAR oss till att "BRY OSS OM VARANDRA"...
STENEN ÄR KANSKE ÄNDÅ INTE SÅ HÅRD????

Avslutningsvis vill jag "bara" berätta att äldsta dottern med familj har klarat sig bra från ORKANERNA
GUSTAV, HANNA, IKE...
Trädgårdsmöblerna är kvar i poolen och lille barnbarnet har små djurbett på benen...
Vardagslivet går vidare....

Min äldste son berger sig snart tillbaka till "sitt Afirka" och yngsta dottern trivs MED ARBETET I STOCKHOLM!

Min PAPPA är mycket svag, men ändå piggare än han var för ett par dagar se´n...
Då var jag lite orolig...

TRE STEN-ordspråk får avsluta dagens text:

Den sten, man inte kan lyfta, får man låta ligga.
                                                                            (Norge)

Stenen på flodbotten märker inte solens värme.
                                                                           (Jamaica)

Man kastar bara sten mot det träd, som bär mycket frukt.
                                                                                             (England)


Stentunga-KRAMAR!

LEV & MÅ!

Kommentarer
Postat av: dottern Carola

Stenar är sååå vackra!! En sten kan också se god och mjuk ut!!! När jag jobbade i Grekland så hittade jag en sten som var en exakt kopia av en vit mentos godis. Det gick inte att se skillnaden och stenen var så fin. Har sparat den såklart.



Och eftersom jag är kärringen mot strömmen som måste ifrågasätta allt (min man blir galen på mej ibland) och jag tycker inte att det där Jamaicanska ordspråket stämmer.



"Stenen på flodbotten märker inte solens värme."



Jag brukade faktiskt stoppa ner mina frusna händer i sanden och stenarna på botten av Istron Bay när det var kallt att dyka. Och de värmde!!!



Kram

2008-09-11 @ 15:30:07
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Moralmamman "lyssnar"

Jaha, ett ordspråk som inte stämmer.....



STENAR kan naturligtvis känna av solens värme, en solvarm sten på land kan ju vara varm länge efter att solen gått ner...TÄLJSTENS-KAMINER lagrar ju värme länge efter att man slutat elda till exempel...'

Men vad kan ordspråket från JAMAICA mena?

Är det något underförstått?

Något som vi, i vår kultur, inte kan relatera till?



UPPMANING TILL ALLA SOM LÄSER:

Skriv vad du tror!

2008-09-11 @ 20:42:50
Postat av: dottern Carola

Jo det är klart att det är något underförstått med ordspråket. Jag tror att de som har hittat på ordspråket menar att vattnet är ett slags hinder på något sätt. De flesta ser ju inte vatten som en öppen dörr att hoppa ner i och utforska, (som jag...)



Till exempel kan det betyda att slummens fattiga inte kan känna glädjen som ett rikt par känner när de åker på smekmånad till Jamaica.



Eller något sådant... Allstå stenen är nog en människa och vattnet är något slags hinder - fattigdom, sjukdom... eller något annat.



2008-09-15 @ 03:12:42
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: dottern Carola

Glömde säga att stenar även kan vara mystiska. Ta

"stonehenge" till exempel. Jag läste en bok med samma namn (Bernard Cornwell tror jag författaren hette) och jag känner fortfarande mystiken ifrån boken när jag ser dessa stenar på bild. Men jag läste boken under ett myggnät på Maldiverna med en lavalampa bredvid, så det finns möjlighet att jag inte skulle känna samma mystik om jag läste boken igen...



Hur som helst så skulle jag vilja besöka dessa stenar i verkligheten.

2008-09-15 @ 03:44:52
URL: http://hajen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0