Läskigt med 65 000 tankar?



Jag skrev inget inlägg förra veckan på grund av min onda rygg...
Den ville helt enkelt inte att jag satt vid datorn mer än nödvändigt...
Men idag sååååå......

Ungefär 65 000 tankar tänker en normal människa under en dag,
(Försök att räkna dina tankar en dag om du tvivlar på mitt påstående)

95% av dessa tankar är gamla vanliga tankar...

Hur menar jag?

Jo, vad jag vill säga är att dessa tankar INTE UTMANAR dina gamla föreställningar...
DU IFRÅGASÄTTER INTE DITT EGET TÄNK!

Allt vi tänker påverkar oss i en eller annan riktning.

LÄSKIGT?

Sa till min yngsta dotter, som bestämt sig för att försöka sluta röka:
-Säg till dig själv SKÖNT ATT VARA RÖKFRI, när du blir röksugen.
Istället för att tänka JAG SKA INTE RÖKA!

Hjärnan har svårt att "höra" ordet INTE....Så istället "hör" hjärnan:
-JAG SKA RÖKA!

LÄSKIGT?

Våra tankebanor är en del av det vi kallar "VERKLIGHET"!
Bilden här ovan tog jag på ett nöjesfält i Tunisien.
Jag tycker att döskallen kan symbolisera hur en del människor tänker...
HÅRT & IHÅLIGT....

Tycker Du att jag "svamlar"?

Okej, jag ska inte MORALISERA tänket längre...
Jag är en MORALMAMMA som gärna vill utmana människors tänk.
Vad är rätt & vad är fel?

Om man klarar av att utmana sitt eget tänk anser i alla fall jag att en utveckling sker...

Jag skriver/bloggar ibland på http://www.elevhalsan.se/
Vill du läsa mitt senaste inlägg där som handlar om HUR, VAR & NÄR MORAL LÄRS UT?
Gå in på:

http://www.elevhalsan.se/blogs/marianne/2011.htm

Idag har jag tillbringat flera timmar ute i regn & lera.
Mina två yngsta söner har kört KM i cross


Tror du att det var lerigt eller???
Grabbarna körde bra och de var relativt nöjda även om det inte gick precis så bra som de ville.

En dag i förra veckan köpte jag flera böcker på biblioteket för 2:-/st
Och på tal om människors TÄNK...
STAFFAN WESTERBERG!!!!!!!
Minns Du honom?
VA´ HAN LÄSKIG?

Han, som enligt många, förstört deras barndom med sina "tänkande" barnprogram:
* VILSE I PANNKAKAN
* SYSTER YSTER & LILLSTRUMPAN bland annat...
En av hans böcker köpte jag, där på biblioteket
STAFFANS SAGOR...
.....och här kommer en "Småljudsvals" från denna bok
(den är tänkvärd anser jag....)

Du i din stora värld
lyssnar på maskiner.
Jag i min lilla värld
hör myggvioliner.

Du i din stora värld
hör bråk och tjat.
Jag i min lilla värld
hör en myras prat.

Du i din stora värld
hör du någonting alls?
Kom till min lilla värld
och dansa småljudsvals.

Veckans ordspråk handlar om världen:

Världen är skarp som en kniv.
                                  (indianskt)

Världen är en spegel; som du visar dig i den, så återspeglar den din bild.
                                                                                                            (fornegyptiskt)

Världen är föränderlig; den ena dagen honung, den andra dagen lök.
                                                                                                              (arabiskt)

Nu ska jag och mina två yngsta söner strax träffa en mycket god vän och hennes två juveler. Vi ska äta hamburgare och sedan gå på bio...
MYSIGT!!!

REGN-GEGGIGA-KRAMAR från mig till dig!

Lev & Må!!!


Kommentarer
Postat av: Ann i Vilhelmina

Hoppas du mår bättre och att filmen var bra.

Jag håller på att packa men jag tycker inte det leder någon vart, men de andra har redan flyttat så nu är det bara att flytta in. Oh vad spännande!!!!



Pratade med Pia och vi snackade lte om återträff i februari eller så, vad tror du om hotell eller pensionat eller så, slippa städa, diska och bara vara är vi inte värdadet nu vid 50 års ålder????

Ha det gott men här har vi ingen gegga, och inget regn men snart SNÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

2008-10-26 @ 18:05:19
Postat av: lyck-annas

Härlig dikt!



Min barndom har han definitivt inte förstört!!!

Vi (kusinen och jag) fortfarande när vi tänker på Syster Yster. Tala om en vuxen människa med fantasi!

Kram på dig och ha en härlig vecka!

2008-10-26 @ 21:02:36
URL: http://lyck-annas.blogs.se
Postat av: Gammelmormor

Vilket stenblock som skeletten håller upp! Imponerande!

Skulle vilja veta hur det gick till att få upp det utan alla moderna lyftkranar.

Det var säkert slavar som fick göra detta för monumentet är väl från den tiden när arbetare inte var så mycket värda.

Puss och kram

2008-10-27 @ 11:59:08
Postat av: Christine

Hmm.. det där du skrev om rökningen har jag skrivit på en liten lapp tills det är dags för mig att sluta.

Tack för insprationen!!

2008-10-27 @ 16:56:20
URL: http://widenskan.blogspot.com
Postat av: dottern Carola

tankar ja... Jag har försökt att räkna mina tankar under en kort stund och det var ganska svårt för min hjärna undrade vilka tankar jag skulle tänka trots att jag försökte att bara tänka som vanligt och då blev det kaos där uppe.



Under Yoga klasser ska man försöka att tänka på ingenting och vända uppmärksamheten inåt. Det är ganska svårt, men hjärnan får en skön rast ifrån allt tänkande. Om Yoga läraren säger: skjut bort alla negativa tankar... Ja då försöker min hjärna hitta några negativa tankar som jag kanske har. Men det var ju just dem jag inte skulle tänka på...



Jag gillar den där småljudsvalsen skarpt!!!



Jag tycker inte att vilse i pannkakan var så läskig och den har inte förstört min barndom... Däremot så tyckte jag att ett annat barnprogram var läskigt det var någon tjej som var fast i någon stor slags ballongdräkt som svävade omkring tror jag. Den förstörde nog inte min barndom men jag tror att jag hade någon mardröm om den...



Tillsist undrar jag lite vad som räknas som en tanke. Är våra tankar meningar eller kan de vara en känsla. Till exempel om jag tar en varm dusch då tänker jag inte i en mening: den här varma duschen var riktigt skön, utan jag bara känner att det är så. Är det en tanke?



Kram kram

2008-10-31 @ 04:16:13
URL: http://hajen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0