Vad är ett varumärke?



Nu var det ett tag se´n jag skrev...

Båda sönerna övernattar hos en kompis och då tänkte jag ta tillfället i akt...
De gillar INTE att mamman sitter vid datorn...
(Hon säger ju åt dem att det inte är nyttigt...så hon borde väl leva som hon lär????)

Jag har varit hos en barndomsvän och "bara haft det trevligt" en liten stund innan jag satt mig här, men nu så..

Bilden här ovan är tagen från Motalas FANTASTISKA badstrand VARAMON!
Är det ett varumärke?

 Nähä!! Intealls!

Ett varumärke är ett lagligt skyddat namn eller kännetecken på viss vara, enligt ordboken jag läser ur...

MEN!
Ett varumärke kan enligt mitt sätt att se det också vara något som förknippas med till exempel MOTALA
och då skulle VARAMON verkligen vara MOTALAS VARUMÄRKE!
En finkornig strand med kristallklart vatten...
En sjö som bildades för 600 miljoner år sedan och som rymmer 31 olika fisksorter!

Idag har jag också lärt mig att Vättern är Europas 5:e största sjö...
Man lär sig något nytt varje dag!


Från vilket håll det nästan alltid blåser får denna bild symbolisera..Jag tog den då vi spelade mini-golf idag...
Titta på flaggorna men MISSA INTE TALLARNA!!!

Kanske någon annan skulle inte skulle vilja ha Varamon med Vätterns klara kalla vatten utan...
HAMNEN..................MOTORMUSEET......eller GODA GLASSAR...


som MOTALAS VARUMÄRKE!

I Vadstena "måste" det väl bli SLOTTET???
Eller?

      Varför inte gamla hus, fönster och dörrar?


Eller varför inte det GAMLA GLASADE TAKET inne PÅ APOTEKET som bevarats så väl?
Är du i Vadstena "bara måste" du gå in på Apoteket och titta!!

Åk lite mer söderut, från Vadstena alltså....
Då kommer du till Alvastra Klosterruin.



Vi var där häromkvällen och tittade på deras KRÖNIKERSPEL
En slags historisk teater ute i det fria,
 vid Ombergs fot mitt i den mörka natten då mygg, änglar, djävulen, Helia Birgitta och älvor dansar dansar förbi...
EN UPPLEVELSE DÄR HISTORIENS VINGSLAG viftar kring öronen...


Vi förflyttar oss norrut:
I norrland måste det väl bli
NORRLANDS GULD som är deras varumärke???
(Eller mygg om man vill vara stygg!! Ha ha hi ho ho hi ha)



Trodde Du jag menade öl???

Nähä, du...NORRLANDS GULD är HJORTRON
Det är så här de växer....
(Bilden har jag fått av min Kära Mor...Tack för den!)

Ja, så här kan jag ju hålla på i evighet, som Du kanske förstår...

Vad är ditt VARUMÄRKE?

Mitt är nog att jag PRATAR VÄLDIGT MYCKET och "broderar ut" texten alldeles för mycket enligt vissa!
Samtidigt är jag en god lyssnare, väldigt snäll och mycket flitig....
DET FÅR RÄCKA!!!
(annars kanske nå´n tycker att jag skryter...och skryt är ju inte tillåtet...)


Avslutar med en bild från arbetet med att byta ut rälsen på en järnvägsbro över Motala Ström..
Ett HÖGT arbete som kräver att man inte får SVINDEL!!!

Nu "hör" jag min morbrors röst:
-Nu har jag hört nog! Gå å lägg dej, sitt int här å svammel...

Visst...Okey!
GODNATT!


och Du, tänk på att...
* TILLFÄLLEN DÖR NÄR DE FÖRSUMMAS!

* LEV LIVET MEDAN DU ÄNNU HAR DET!

* GENOM KONST OCH LITTERATUR KAN MAN FLY IVÄG UTAN ATT LÄMNA HEMMET!

Lev & Må!

Kommentarer
Postat av: moralmammans mor

Visst är Varamon Motalas turistmärke nr 1!!

En härlig strand som vi åkte till när ni var små och ville bada.

När jag nu ser bilden känner jag ingen längtan att ligga där och sola.

Det är väl ÅLDERN som gör att det inte lockar längre. Möjligen på kvällen vore det skönt att gå där i sanden.

Nu känner jag mera för platsen jag är på nu. I dag har varit sol, varmt. Suttit ute och solat och skådat ut över spegelblanka Avan, hört de badande barnen från Sandudden. När det blev för varmt flyttade jag mig och låg i skuggan under det stora parasollet och läste på en deckare.



Några vänner som skulle på auktion i Åskilje kom förbi och ville locka mig med, men jag kände inte för det denna perfekta dag som tyvärr inte är så många och då gäller det att njuta av den.

TURISTVARUMÄKET för denna plats är:



LUGNET o TYSTNADEN



NÄRHETEN TILL NATUREN



LJUSET PÅ SOMMAREN



ILLERN som springer runt huset och är så snabb att jag hinner inte fotografera.



FISKE för den som är intresserad.



I morgon blir det konsertupplevelse i Stensele kyrka,så det något att göra om man vill även här i obygden.



KRAMAR TILL ALLA

2008-07-26 @ 23:18:31
Postat av: dottern Carola

Varumärke.... Hmmmmm



Jag tycker som du att det kan vara andra saker än det som står i ordboken. Men ett varumärke som används för att locka turister kan användas allt för mycket tycker jag. Man kanske blir besviken eftersom förväntningarna blir så höga. Ett exempel på detta är vår strand här. Det stora resortet som driver hela vår by skryter hela tiden med att stranden är rankad som en av värdens vackraste stränder av National Geographic. Detta hör man hela tiden av allt ifrån privatpersoner som försöker att hyra ut sina hus till andra företag som vill locka turister... Jag blir bara trött på att höra det eftersom jag undrar hur de har tänkt egentligen, de som nu har rankat... har de verkligen besökt alla väldens stränder. KNAPPAST! De har nog inte ens besökt alla stränder på Bahamas ens...Ja nog är stranden fin, men jag blir trött på det eviga tjatandet....



Kram kram



2008-07-28 @ 03:14:11
URL: http://hajen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0