PALT-KOMA!



Här ovan ser du två PALTAR tillsammans med dess tillbehör!
* LINGONSYLT
* STEKT FLÄSK
* EXTRASALTAT SMÖR

Vi gjorde palt för ett par dagar sedan och bjöd in sonen
(som har permission från "sitt Afrika" )
plus hans sambo "Fiddeli" och så min egen Far.
Fiddelis pappa deltog också i ätandet plus två komisar till de yngsta sönerna!

(Ska väl förtydliga att "Fiddeli" är mitt eget smeknamn på sonhustrun,
hon är lika söt och vänlig som flickan i serien DEN VITA STENEN)

Hur gör man palt? kanske du undrar...
VILL DU INTE VETA HOPPA ÖVER DEN FETA KURSIVA TEXTEN här nedan...

-Jo, börja med att skala potatis.
(OBS! Inte färskpotatis utan "gam-pären")
Jag skalade ca 2 kg och sedan passeras dessa i en köttkvarn.
Blanda gärna i ett par kalla kokta och mosade potatisar också, det gör palten lite "mjukare"..
Det går att riva både den okokta och den kokta potatisen,
i ett rivjärn, på den "finaste" sidan också......
Blanda i salt, vetemjöl och kornmjöl till en grådassig massa.

Till mina två kilo potatis hade jag ca 15dl vetemjöl och ca 7dl kornmjöl plus lite drygt 1 1/2 msk salt!
Det ska kännas lite segt, när man rör runt i bunken....

När smeten är klar kokar man upp en stor gryta med saltat vatten. Jag hade ca 8 liter vatten och ca2 dl grovt salt
 Forma den grådassiga massan till paltar.
Paltarna ska formas som "typ pannbiff" variant större ..
Händerna måste vara blöta och det underlättar om man har en skål med vatten bredvid sej!
Lägg palten på ett redskap (helst palt-slev) men det funkar med en stekspade eller träslev också
och sänk ner palten i det kokande vattnet.
Palten "fladdrar" snart iväg i vattnet och du kan ta upp ditt redskap och lägga dit en ny palt.
Palten är klar när det flyter upp och lägger sig överst på vattnet..
Alla paltar kan ligga kvar i det kokande vattnet tills alla är klara!


Biderna här ovan visar en skål med palt plus min äldsta Son och min Far vid palt-bordet!

Sedan är det bara att steka fläsk, ta fram extrasaltat smör och lingon...
NJUUUT & ÄT TILLS DU FÅR PALT-KOMA!!
D.v.s. till magen är så full att det spränger och du känner att du måste gå till sängs!


Vad har mer hänt sedan jag skrev sist?
 
Jo, tro det eller ej...
VI HAR HAFT NORRLANDSBESÖK!

Erold Westman (Makens kusin & Robinson Erold = "Skämmes ta-me-faan") har gästat oss!
Helt otroligt!
Vi hade "nästan" gett upp hoppet...
Han är säger som de allra flesta NORRLÄNNINGAR vi känner:

-Varför ska ja åk te södra Sverige, vi ha allt hänna? Åh, så ä dä så långt och mytje trafik! Åh, folke överallt!

Men nu hände det!
Helt plötsligt stod han i hallen med fru och två av sina sex barn plus hans syster med tre barn.
Vi kände nästan inte igen honom..
Han har varit med i ett
"GÖR OM MIG!" -Jippo!

Du kan ju själv se här ovan hur det blev
Långhårig man blev korthårig HERRE!
(Två av bilderna är från Västerbottens Folkblad medan den sista är hemifrån vårt kök)
OJ VAD ROLIGT ATT DE KOM!

Just nu har vi också NORRLANDSBESÖK.
Det är makens ena syster som gästar oss. Hennes man och yngsta dotter är också med...


Barnen är mer under vattnet än över...
Jag vill inte att mina söner öroninflammation & hörselgångsinflammation ska återkomma
så jag TJATAR en hel del...

HÅLLER MORALPREDIKNINGAR, typ:
-Ni får bege er till vårdcentralen själva bla bla bla....
-Jag tänker inte gå upp mitt i natten för att trösta onda öron .....o.s.v...

Vi har varit på tågresa till Örebro också men jag visar bilder därifrån en annan dag..
Nu ska jag ägna mig åt mina NORRLANDSGÄSTER...
Det var visst nå´n bil...MUSTANG i MJÖLBY...som var av intresse hos mina gäster..
MINI-GOLFSPEL.....GLASS- & FIKAPAUSER ingår också...plus NOSTALGI-AFON i MOTALA HAMN!

Mina tre ordspråk "måste" ju handla om GÄSTER:

När brödet är slut, går gästerna ut.
                                                 (Spanien)

Den gäst, som sällan kommer, är en kär gäst.
                                                                         (Norge)

Tre ting hör tilll gästabud: god mat, goda vänner och gott samspråk.
                                                                                                                 (Sverige) 

SOMMAR-VARMA KRAMAR till dig från mig.
LEV & MÅ!

Ps. Ska väl också berätta att yngsta dottern fått ett 6 månaders arbete (GRATTIS!!) i Stockholm, fr.o.m. aug-sept så har du ett schysst boende att erbjuda får du höra av dig. Ds.

                                              

Kommentarer
Postat av: Ann i Vilhelmina

Vad roligt, och vad skönt för dem kanske att få vara med om lite värme. Visst är det roligt när någon "bara" dyker upp, det sker allt för sällan.

Ha det gott go vän. Ann

2008-07-12 @ 11:08:10
URL: http://www.nogg.se/naniz
Postat av: Fiddeli

Nu kan jag inte undkomma att göra palt längre. Har länge skyllt på att jag inte kan receptet. När jag läste tänkte först att attans, jag har ju ingen köttkvarn... men sen så gick det ju utan oxå. Vem vet, någon gång inom snar framtid kanske ni sitter vid vårt köksbord och äter palt. Haha. Kram!

2008-07-12 @ 11:20:44
Postat av: dottern Carola

Jag vill också ha palt!!!!!!!! Så tack för receptet. Men ärligt talat så tror jag inte att det smakar lika bra på Bahamas och utan lingonsylt och utan ER. Snyft.



Kramar till er ifrån oss. Nu måste jag fortsätta att göra vårt hem ENZO-SÄKERT!! Han har liksom börjat lära sig hur man KRYPER!!!!! Och hans nya förmågor kommer i rekordfart. HJÄLP.



Carro

2008-07-12 @ 16:17:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0