MORAL-MAMMA till SALU!



Ja, just det..
Igår var en MORAL-MAMMA till SALU!

Igår stod jag inte högt i kurs hos mina två yngsta söner.
Jag försöker undgå FÖRSÄLJNING genom att gömma mig bakom en sten!
så´n tur var fanns det inga spekulanter...

Sönerna ansåg att det var
Barnplågeri att tvinga dem till en cykeltur! (ca 2,5 mil)
PÅ GRUSVÄG!!!
Till en HISTORISK PLATS!!


En SOLIG DAG!
(När man istället kan bada i poolen)

Vi fick se:


Vägskyltar!                           Traktorer & Damm!          Ruiner & Fjärilar
                                                                                                            
Hästskit, plus att vinden lät oss lukta på annan skit också!



Ibland fanns det SKUGGA där man kunde "PUSTA UT"!!

Moralmamman FOTOGRAFERADE allt möjligt ONÖDIGT också!
"Herre-min-je!"

Dessa LÄRKKOTTAR lyste så fint i SOLSKENET!



Gröna fält!                         Svampar på stubbe!             Blåklockor!               

 Borens glittrande vatten!     Mjölkört!
                                                                                                                                                                            Mjölkört kallade jag GRISMAT när jag var liten.
                                                                                                                                                                            Min mormors grisar älskade att äta dessa blommer så det var därför den fick
                                                                                                                                                                            namnet GRISMAT av oss...(mig , min bror och mina två kusiner Carina & Peter)
Mjölkörten är visst släkting med den bilden jag visade igår   

Det är (precis som Min Kära Mor kommenterade) en FINGERBORGSBLOMMA, en västeuropeisk hedväxt, som är GIFTIG!
Inget att ge till grisarna alltså!
Den förvildas lätt....
                      


...och så mer bilder på ruinerna vid BIRGITTAS UDDE!

Här bodde HELIGA BIRGITTA i början av 1300-talet
Hon födde 8 barn under tiden hon var gift med Ulf Gudmarsson...
JUST HÄR!!!

Vi kände HISTORIENS VINGSLAG!
(Kanske Birgittas barn också gömt sig bakom samma sten som jag, vem vet?)

Avslutar med en bild som visar hur människor idag tror att det såg ut på MEDELTIDEN vid BIRGITTAS UDDE!

Kommentarer
Postat av: moralmammans mor

Typiskt att så vackra blommor är giftiga!!



Det är väl därför de får stå kvar för djur känner vad som är farligt, i motsats till människor.



Vilka duktiga barnbarn som cyklar så långt. De mår ni bara bra av.



Kram till er alla



Kramar

2008-07-02 @ 14:52:11
Postat av: lyck-annas

Jag bara längtar till mina älsklingar kan cykla/ cykla så långt. Då skall även jag plåga dem med deverse utflykter.

Vi var istället på Julita Gård (kolla bloggen) och njöt av alla pioner. Jag njöt och barnen hälsade på Pettson och Findus.

Sommarkramar till dig!

2008-07-05 @ 15:47:03
URL: http://lyck-annas.blogs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0