KÄRLEK till HANTVERK!



Kärlek till hantverk?
Vad ska jag "svamla" om idag?
Jo...Här ovan ser du ett verkligt hantverk, enligt mitt sätt att se!
Bilden är tagen i Hjo i söndags.
Det var HANTVERKS-MARKNAD!
En årlig sådan, så vill du dit får du vänta ett helt år!

Hantverk = arbetsform vid produktion där arbetet utförs i liten skala med tekniskt enkla hjälpmedel och kräver god yrkesskicklighet.
                                    (enl. Nordstedts Svenska Ordbok)

Figurerna här ovan fick yngsta sonen att "mjukna" ........
(han var dit-tvingad medan mellansonen fick vara hemma hos en kompis)

- Mamma det där är syrran med sin lille son och så hennes man.

Ja, inte finns det nå´n likhet mellan dessa väsen och nyss nämnda personer, men jag förstår att figurerna tog fram en KÄRLEK hos sonen.

Kärlek = mycket stark, positiv känsla för någon som kännetecknas av ömhet och ibland sexuell åtrå samt ofta av andlig gemenskap.
                       (enl. Nordstedts igen)

Men jag ska börja från början...
Det var min man
(som jag nu har känt i 30 år...det var 30 år sedan vi träffades på logdans i Gunnarn)
min yngsta dotter
min yngsta son och så jag själv, som åkte till HJO.

Det första vi såg var....
Sonen skrek: -NEJ!

Men vad bryr sig en MORALMAMMA om det.
 Just det! Vi gick dit....Jag köpte en   TUPP i trä...

Jag har ju en enorm KÄRLEK till trä....


Dessa föremål blev jag "förälskad" i och om jag hade varit miljonär skulle jag ha köpt någon av dessa lådor...


Kanske någon så´n här figur.....



Och helt SÄKERT en sådan här stol....SÅ FiiiiiNA!

Det fanns mycket mer att se...


FORDON & FÖNSTER....


Yngsta dottern köpte halsband och örhängen till en vän...



Vad köpte jag?


Inga kuddar (fast de var väldigt fina) utan den träpinnen du ser till höger, den där med två fåglar som kikar fram....
Jag skrev ju det...KÄRLEK TILL TRÄ!!!

Skulle kunna visa er mycket mer.....
 Hantverk på mycket hög nivå...

MEN DU FÅR HELT ENKELT ÅKA DIT SJÄLV OM ETT ÅR!

Avslutar med en motivlack som vi såg på en bil...på väg mot vår egen...


Yngsta sonen läser i en bok om KÄRLEK
("Jag ondrar vad kärlek är fnot",  Raben & Sjögren utgiven 1985)

och jag "bara måste" ge dig 3 citat ur den:

Regnar det ute blir man kär i sitt paraply.
                                                  (Sermed 6 år)

Kärlek är när jag inte ger lillebror stryk fastän han river sönder mina böcker.
                                                                                                              (Magnus Olofsson 7 - 9år)

Kärlek är en fågel med gyllene vingar.
Den flyger till ditt hjärta och sjunger.
                                           (Ann-Charlotte Olsson)

LEV & MÅ!
Hoppas DU njuter av din dag för den återkommer aldrig!

(Till Ann vill jag säga GRATTIS PÅ 50-ÅRSDAGEN)

Kommentarer
Postat av: dottern Carola

ÅÅÅÅÅÅ va fina saker. Jag hade velat följa med. JÄTTE fina lådor!!!!!!!!!!!! Och de där trollen, FINA!!!! Ja det väcker kärlek hos mig också. Och jag har också kärlek till trä. Det är något speciellt med det. Jag trodde aldrig att jag skulle sakna ett trägolv. Men det gör jag. Nästan ingen har trägolv här på Bahamas. Oftast klinkers. Det är väl kanske inte så smidigt att ha trägolv eftersom man får räkna med en och annan översvämmning när orkanerna drar fram.



Men jag saknar trägolv och hur fint det är med ett nymoppat trägolv!!!



Kram till er

2008-07-15 @ 16:04:17
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: moralmammans mor

Det finns tillfällen när jag önskar att jag hade ett privatplan när det pågår sådana mässor som i Hjo, men jag får väl se till att jag är där nån gång.(Det gäller ju prioriteringar).Man kan inte vara på flera platser samtidigt.



Här i Grundfors var det loppis i söndags med 7-8 bord med grejer som jag redan hade. Böcker,vaser,osv. Nästa år har jag sagt till svägerskan att vi måste ställa ut våra överblivna saker.

Jag köpte i alla fall örhängen, nya från Thailand för 20 kr.

I kväll är det gäddtävling på Avan. Hoppas på uppehåll men regnet hänger i luften. Jag ska bara delta som åskådare för jag har ju inte lagt ut båten än. Tveksamt om den kommer ut i sommar.

Kramar till er alla

2008-07-15 @ 17:46:57
Postat av: Ann i Vilhelmina

Tack Marianne! Numera är man 50 +, ja hjälp.

Har varit i Hjo också och håller fullkomligt med dig, vad är Åsele marknad mot slöjdmässan i Hjo!!! Hoppas jag kan komma dit någon mer gång i livet,

Ha det gott och hälsa mannen att livet går långsammare nu, stressar ingenting.

Ann

2008-07-18 @ 23:37:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0