ETT SMULTRONSTÄLLE & TAKVANDRING!



-Jag har inget "djävla" smultronställe, FATTA DET!

Kommentaren här ovan är INTE MIN, utan det är en kommentar som en högstadieelev gav mig då jag frågade hur det kom sig att han inte "fick" vara kvar i klassrummet.

-Vi ska skriva 150 ord om ett SMULTONSTÄLLE, det går ju inte eftersom jag inte har nå´t! sa eleven vidare. Läraren är ju galen!

Eftersom jag gillar utmaningar började jag "lirka" med eleven...

-Men Du kan ju FANTISERA om ett SMULTRONSTÄLLE,  sa jag...Så "rapade jag upp" saker som jag visste att eleven gillar att göra...
Tänk om du fick en egen plats där du fick göra ALLT DET DÄR SOM DU gillar att göra!!!
Till slut (efter mycket snack) blev det början på en berättelse som vi tillsammans gjorde...Det var inte så svårt trots allt!
En riktigt skön plats som eleven skulle trivas på...EN PLATS I SKOGEN!

Vad vill jag säga med min berättelse?

Jo, att ett SMULTRONSTÄLLE kan vara var som helst!
Det beror ju på vem som utser SMULTRONSTÄLLET!
Här finns inget rätt eller fel....
Det som är RÄTT för mig kan kännas helt FEL för någon annan....

Bilden här ovan får symbolisera ALLA MINA SMULTRONSTÄLLEN..
För jag har många......

Huset symboliserar mitt hem
Solen och värmelampan symboliserar värme & ljus
Vattnet i bakgrunden vill jag också ha nära mitt smultronställe....
Mat & dryck gör att jag inte hungrar på mitt smultronställe ,oavsett vilket det är..
Det gröna gräset symboliserar naturen
Den röda och vita  färgen på huset är bland det svenskaste jag vet när det gäller husfärg
Stolpen får till slut symbolisera KOMMUNIKATION....

Allt detta vill jag ha på MITT SMULTRONSTÄLLE!

Vi har varit i Stockholm några dagar...
   

På några släktingars SMULTRONSTÄLLE ute  på en ö i skärgården stannade vi ett par dagar.....

   

På min morgonpromenad runt ön (alla övriga fam.medlemmar sov) försökte jag fotografera mig själv med hjälp av självutlösaren....
Här nedan ser du hur "bra" en del av dessa bilder blev...

   
Jag var helt enkelt inte tillräckligt snabb!
Men skam den som ger sig....

Bilden här ovan är väl okey?

På denna ö åt vi egengjorda hamburgare som grillades på gasolgrillen.
Här nedan följer en liten lektion i hur detta går till...



Börja med att hacka de ingredienser som du vill ska ingå...Lök? Soltorkade tomater? Kryddor?

Blanda alla dessa ingredienser i färsen som kan komma från både gris, nöt eller lamm...

     

Tag fram burgerpressaren, i med färsen, tryck till och en jämn och fin burgare uppenbarar sig!



Fortsätt sedan detta arbete tills färsen är slut!
Vi avnjöt dessa burgare vid bordet där min första bild är tagen...I solnedgången, nära havet....
Vilket smultronställe!

Nu till min takvandring!
(Jag fick den i 50-årspresent av goda vänner...TUSEN TACK FÖR DET!!!)

   
Det hela började på RIDDARHOLMEN...

Två guider tog emot oss och de gav oss en del praktisk information tillsammans med lite historik kring byggnaderna omkring oss.

Sedan fick vi gå upp till en vind, där all säkerhetsutrustning skulle på!

Vidare ut på taket....


Ca 300 meters vandring med underbar utsikt!



  Guiden berättade om allt vi såg omkring oss...Vi njöt av det underbara vädret!
En historisk vandring som krävde att man inte hade höjdskräck!

   Vi  vandrade vidare....



Det var intressant att titta både utåt och inåt huset....

 Det var uppe på detta hustak vi vandrade!

Våra yngsta söner var på bio under tiden vi takvandrade, de såg "Kung Fu Panda"...
En ny upplevelse för dem också...
Att klara sig själv på hötorget i Stockholm innan biografen öppnade....
för att sedan gå in och köpa biljett själv...

Det gick så´klart bra, jag hade inte trott något annat....
.....då hade vi ju inte lämnat dem....

Senare på dagen besökte vi Gröna Lund och dagen därpå Kaknästornet och Tekniska muséet...
Det får jag skriv om en annan dag..

Avslutar med en TAKVANDRINGSBILD... eftersom det var en annorlunda upplevelse!


Till vänster om bron ligger Långholmen, grön och frodig.
Jag och alla andra takvandrare fick veta att den frodiga marken har Långholmens fångar bidragit till...
De fick ta upp all skit som kastades i vattnet...och då menar jag verkligen skit...
Det var innan avloppen fanns hos alla och envar...
Skiten kastades sedan på Långholmen.....

Eftersom SOLEN lyser så varmt och skönt på oss denna vecka får "Mina 3 ordspråk" handla om SOLEN:

Ständigt solsken skapar öken.
                                        (arabiskt)

Finns det solsken finns det skugga. 
                                                  (indiskt)

Hur vacker solen än skiner, måste den gå ner till sist.
                                                                                         (tyskt)

Solvarma Kramar!
LEV & MÅ!

Kommentarer
Postat av: Ann i Vilhelmina

Vad häftigt!!!!!!!!!!!!!! Tänk något sådant skulle jag vilja göra. Eller vandra överhuvudtaget, som när jag fick vandra runt Dyrön när jag fyllde 50, det var också vackert. Någon semester skulle jag vilja vandra i naturen någonstans kanske i ett annat land, vet att Monica (vår gamla klasskamrat) har gjort det. Om nått år kanske när barnen är något större, möjligen att någon vill gå med mig.



Smultronställe???? Ja det finns ett jättefint ställe som alltid gör mig lika lycklig, Torvsjö kvarnar !!!!! Å så här då hemma hos min mamma, som ju inte finns i livet längre, men hemma på gården, här är det underbart.



Ha det gott. Kram Ann

2008-07-29 @ 23:05:24
Postat av: dottern Carola

ÅÅÅhh vilka fina Sverigebilder!!!!!



Ett av mina smultronställen är på soffan hemma i ert kök. Där kan man vila sig och ha en massa trevliga konversationer samtidigt. Det tråkiga är att om någon mer vill vila sig (tex syrran) då får man arrangera stolarna och lägga sig på dem eller lägga sig på golvet. Och då inser man nog ännu mer vilket smultronställe det är att ligga på kökssoffan. Även UNDER soffan finns det en massa smultronställe-saker. En massa goda recept på mat och bröd och annat. Ja detta är ett riktigt smultronställe.



Det såg ut att vara väldigt roligt och fint att gå på taken.



kram

2008-07-30 @ 17:25:39
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Carola tillägger

Måste ju tillägga en sak. Någon kanske undrar varför jag inte skrev att även moralmamman vill vila sig. Det är helt klart att hon borde vila sig oftare och det vill hon gärna. Men då låter det ofta såhär:



"Nej det här håller inte!!!"



Så det var därför syrran fick vara exemplet. Även om det skulle vara trevligare om alla vilade.



puss puss

2008-07-30 @ 17:30:41
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Kieran

Hallå Marianne!!



Kul att höra från dej. Jag kommer inte ihåg den gången jag ramla ner från ställningen utanför erat hus, men däremot kommer jag ihåg den gången jag skar mej på en helt ny kniv när jag å Link skulle tälja eller vad vi gjorde =)

men jag har gjort så många klantiga saker så det är svårt att hålla koll på alla...hehe...



Kul att ni hade trevligt i Stockholm och att ni gilla takvandringen. Så ni var oxå på grönan =) Första gången jag va där i år och det va grymt trevligt. men du får gärna skicka upp grabbarna nån helg, får kolla upp å så när jag kan. Jag har ju semester nu. På söndag kommer tjejen, vi ska fira min födelsedag med en kryssning på tisdag =) Ska åka med Birka Paradise, ska bli mysigt. Sen så i slutet av nästa vecka så åker vi upp till Sundsvall och jag kommer nog vara där ett tag. Ska hjälpa till att flytta grejer till örebro då Madde(tjejen) har kommit in på socionom linjen. Men vi får kolla upp när vi kan å så...



Hälsa alla så gott och tack för inlägget. Ni är min andra familj, ni har alltid funnits där för oss och det uppskattar jag verkligen....



Älskar er....



Vi hörs...kram kram!!

2008-07-31 @ 12:15:35
URL: http://kieran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0