Två mäns händer.....

Händer3

Bilden här ovan har jag tagit idag.

Det är min Älskade Lillebrors hand tillsammans med mitt Älskade Barnbarns...
Broderns hand är stor & barnbarnets så liten...
Det skiljer 46 år mellan dessa händer...
...men visst är de fina?

Idag har det varit tung blötsnö på marken och barnen har åkt snowracer...
Själv har jag gjort färdigt mina två arbeten...
Skrivarbeten vill säga...
Ett arbete handlar om PROFESSIONELLA SAMTAL
medan det andra handlar om
LÄS & SKRIVSVÅRIGHETER....

Jag bara "måste" ge ett boktips till dig som möter barn och ungdomar med läs och skrivsvårigheter...

Boken heter:
EN KAMP OM KUNSKAP
skriven av Seija och Maria Wellros.
Seija är mamma och Maria är hennes dotter som är dyslektiker.

Här kommer en dikt från boken (s.24)  som är skriven av Maria...

Sådär ja.
Nu är uppsatsen äntligen klar.
Jag är riktigt nöjd
när jag lämnar den till fröken.
En vecka senare
har jag den i handen igen
men nu med röda streck
överallt.
Fröken kommer fram till mig och säger:
"I och för sig
är det en bra historia.
Men du skriver ju
som en kråka.
Och stavningen
ska vi inte ens tala om".

Jag känner
hur självförtroendet
rinner ur mig
som sanden i ett timglas.
Men jag gråter inte.
Jag har bestämt mig för
att aldrig gråta i skolan.
  
                                  Maria

Det här en bok som alla pedagoger borde LÄSA ANSER JAG!!!
Det finns många berättelser som Maria återger om sin vardag....

I morgon är det årets första skolvardag igen för TUSENTALS BARN
ÅRET 2008
* Hur långt har vi kommit i vår utveckling?
* Vad har förändrats?
* Vad är cementerat?

Jag har i alla fall njutit av dessa veckors ledighet....
* ÅKT SKRIDSKOR....
* DRUCKIT VARM CHOKLAD......
* LEKT TAFATT I SKOGEN...
* UMGÅTTS MED FAMILJ & VÄNNER.....
* SNUSAT PÅ MITT BARNBARN....
* TVÄTTAT & STÄDAT minimalt.....
* ÄTIT GODIS....
* SKRIVIT KLART MINA ARBETEN....
* VARIT PÅ SHOPPINGTUR TILL NORRKÖPING och träffat en gammal studiekamrat...
(Herregud vi fyller 50 år detta NYA ÅR!!! Kan det vara sant?????)
* Sett filmen Arn tillsammans med mina nära och kära....
Vilka naturvyer som visas...SVERIGES NATUR ÄR FANTASTISK

Nu lever mina yngsta söner "RÖVARE" så det är bäst att MORALMAMMAN tar sitt ansvar medans mannen spikar upp pärlspont i halltaket....

Kan "bara" upplysa om att köket inte är riktigt klart än...men snart så....
Då ska jag lägga ut en bild för den intresserade....

Avslutar min text med Hjalmar Gullbergs dikt från 1937...
Visserligen 70 år gammal men ändå så aktuell.....

Giva om vägen besked,
därpå skiljas i fred:
sådant var främlingars möte
enligt uråldrig sed.

Byta ett ord eller två
gjorde det lätt att gå.
Alla människors möte
borde vara så.

LEV & MÅ hälsar jag dig även detta år!
STOR BLÖT-SNÖ-KRAM från mig....



Kommentarer
Postat av: Camilla K

Jättefint foto!!

2008-01-07 @ 18:11:26
Postat av: sören lindkvist

Vill bara komma med en tillrättavisning om åldersskillnaden på dessa händer(45.5 år)*asg*(viktigt när man kommer upp i den här åldern)
Kommer precis från far, han hade mått lite dåligt och kände sig svimfärdig efter maten.
Var och tittade på båtplatsen idag och döm om min förvåning när det låg en annan båt på bryggan.
Ha det bäst kramar från lillebror

2008-01-21 @ 18:20:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0