SPÄNNANDE!!?? Här kommer han igen......

Här kommer han igen......
Visst är han söt? Mitt barbarn.....

Jag hade inte tänkt lägga ut några fler bilder.....

MEN ...det är flera stycken personer som sagt till mig:
-Kan du inte lägga ut någon mer bild på ditt barnbarn, så vi får se hur han ser ut?

SÅ HÄR KOMMER nu en sovande bild och två "vakna" bilder
plus en bild på de strutar jag gjorde till min Faders 87-års firande!
(receptet fanns i förra veckans text)

Jaa, i veckan som gått har jag alltså grattat både min Far (87år) & Min barndomsvän (50 år) ....
TICK, tack tiden går....
HUV´A-LiiGEN som de säger i norr....

Vi har försökt lära svärsonen från BAHAMAS uttala detta "HUV´ALiiGEN"
och jag tycker han klarar det ganska bra...
FRÅGAN ÄR VÄL "bara" hur användbart det är här i Östergötland?????
Det ska bli SPÄNNANDE att se....
(framtiden får utvisa)

Nu till mitt FAVORITÄMNE....
FÖRHÅLLNINGSSÄTT

Jag har precis avslutat en kurs i
PROFESSIONELLA SAMTAL.

I denna kurs har vi bland annat fått inblick i hur människor kan skapa sina identiteter
plus hur vi skapar andra människors identiteter...
SPÄNNANDE!!!!!

Fokus har varit berättandet.....
Jag kan skapa min identitet genom att berätta:
 * vem jag är........(snäll, sträng, omtänksam o.s.v.)
 * hur jag har varit, i min barndom.......(otålig, impulsiv, påhittig ..o.s.v..)
 * vad jag varit med om....(resor, olyckor, möten....o.s.v.)
 * vilka värderingar jag anser är viktiga beståndsdelar i livet...........
* O.S.V..........................

Jag kan också skapa andras identiter genom att berätta:
* hur min vän är.......(snäll? omtänksam? arg? orättvis?....o.s.v.)
* hur mina kollegor är......(engagerade? oengagerade? kunniga? ....o.s.v.)
* hur min granne är......( kort stubin? fördomsfull?.....o.s.v....)
* hur min man är.....(älskvärd? hjälpsam?....o.sv.)
* hur mina barn är.........
* O.S.V..............................................

BERÄTTANDETS FUNKTION är enormt!!!!
Det kanske man inte tänker på när man "skvallrar" om vad man har hört.....
Vi har en OTROLIG MAKT.....

Vi kan "sänka" människor med våra berättelser....
.....OCH VI KAN HÖJA människor med BERÄTTANDET!!!!!

VAD VILL DU ANVÄNDA DITT BERÄTTANDE TILL???

Det skulle vara SPÄNNANDE att höra.....
(skriv gärna en kommentar, vilka tankar du får.....)

Nu ska jag avsluta mitt skrivande med.....
....tre ordspråk från världen om ORD:
(eftersom berättandet handlar om ord)

Goda ord kostar inte.
                       (Holland)

Sten kan vittra sönder, men aldrig ord.
                                                 (polynesiskt)

Rätt ord fördriver kval och läker själens sår.
                                                           (forngrekiskt)

Vindstilla KRAMAR från MIG till DIG!
LEV & MÅ!

Kommentarer
Postat av: Camilla K

Åhh vilken fin liten kille!!! Jätteskoj att få se honom här i bloggen igen...och han ÄR verkligen söt!
Skoj att äntligen få se de beryktade lingonstrutarna också...har ju hört min mamma prata om dessa strutar som din pappa bjöd henne på för minst 25 år sedan!! Nästan så jag måste provbaka dom någon dag!

Funderar på din fråga om berättande..kommer inte genast på något bra svar men det första jag tänkte på var att i min blogg BERÄTTAR jag om än det ena, än det andra....och samtidigt som orden knappras ner på mitt tangentbord så infiner sig ett konstigt lugn inombords. ÄVEN om jag ev. skrivit o jobbiga saker. Konstigt att man faktiskt kan skriva/berätta av sig obehagliga känslor!
För övrigt älskar jag att höra mina nära och kära berätta i princip vad som helst för mig. Att höra mitt lilla 1.5-åriga barnbarn på sitt sätt försöka berätta saker för mig är en helt underbart känsla..och att höra ungarna på skolan anförtro sig åt mig och berätta en himla massa får mig att bli stolt över att de vill BERÄTTA för just mig!

Kram...vi ses i morgon!

2008-01-27 @ 22:08:39
URL: http://camillak.com
Postat av: Marie-Louise

Marianne!
jag har alltid tyckt att du är makalös på alla sätt!
Nu har jag läst en del av din blogg, dina tankar
berikar mig!
Tänk vad kloka ord du sitter inne med eller rättare sagt delar med dig av, som tur är!
Vi får följa dig i stor glädje och även sorg, precis som livet är för oss flesta.
Sänder många varma hälsningar till dig och din familj! Ditt barnbarn är ljuvligt och jag kan bara fantisera om hur fantastiskt det kan vara att bli mormor eller farmor. Jag har blev otroligt lycklig då jag blev faster för drygt 1½ år sedan.Våra egna barn är vuxna nu, så jag gläds särskilt mycket över att min bror fick uppleva det du brukar prata om, rikedomen att bli förälder.Tusen kramar/Marie-Louise

2008-01-29 @ 17:48:11
Postat av: Moralmamman säger....

Camilla!
Roligt att du skriver om när min Älskade Pappa bjöd på sina lingonstrutar på Electrolux....Han hade bakat så många att han använde en 10 liters hink då strutarna skulle fraktas till arbetet. Min pappa pratar fortfarande om detta ögonblick, den berättelsen har jag hört många gånger...Hur gott alla tyckte att det var!!! Hur mycket beröm han fick för sin goda bakkunskap!
Nu ligger han som ett "kolli" på äldreboendet och orkar knappt gå på toa eller sitta upp och äta...MEN BERÄTTELSEN om strutarna, den orkar och kan han fortfarande berätta, den där gången för länge sedan.....
Idag har min Älskade Mamma halkat på en isfläck! Jag skjutsade henne till akuten och nu är hon kvar över natten. Inget ben är brutet, men hon kan inte stödja på benet...Det är en annan berättelse.....
En SORGLIGARE BERÄTTELSE!
Din berättelse om hur du fann din Älskade Pappa liggandes på golvet gör att jag ryser....
Men....det är ju som Marie-Louise skriver:
Livet består av både GLÄDJE & SORG!
KRAM

2008-01-31 @ 19:43:05
Postat av: Junitjej

Svar till Moralmamman Marianne: Ordet "äger" känner jag igen bland mina elever. Ordet "suger" sägs också ganska ofta. Ordlekar är något nytt. En dag sade nästan alla: "Smart arab - bara trams" (baklänges).

2008-01-31 @ 20:11:41
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: jennifer

guud, så söt han är!
ge honom en kram och hälsa carola :)

2008-01-31 @ 22:20:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0