OLUSTIGT med fallna träd????

Fallna trad

Okey, då har en vecka gått igen.....

TICK TACK tiden går...såsom Sandvargen sa....(En favorit bland böcker...han är så klok)
Tick....
TACK.... för att Vi får hänga med.....

Att leva kostar pengar.....
OLUSTIGT är det när pengarna inte räcker till det man vill göra...
Resa till exempel....

Min svärson reser till Bahamas i veckan som kommer..
HAN MÅSTE DET!
I annat fall blir han av med sitt arbete.....
Min dotter och mitt förstfödda barnbarn reser snart efter.....

Jag kan inte resa efter....
Att RESA KOSTAR PENGAR...

Men man får inte glömma bort,
att det varje år ingår en resa runt SOLEN...
Alldeles GRATIS!
Det är "bara" att hänga med MODER JORD på LIVETS RESA!

Solen...ja, den har vi faktiskt sett idag...
det har regnat, blåst stormbyar  och så har SOLEN LYST PÅ OSS....

Förra helgen bestämde vi att:
Nästa helg åker vi till skogen och grillar...

Jo, så tänkte vi....det var innan STORMVARNINGEN!
Inte vill jag bege mig ut i skogen med mina barn
när det är STORMVARNING!

Dagens bloggbild tog jag i mars förra året...
...det hade stormat då också...
Det kändes olustigt att gå där i skogen,
omkullfallna träd överallt!!!

OLUSTIGT....
(vilket ord det är, jag ser det nu när det skrivs)

OLUSTIGT är synonymt med obehagligt läser jag i Nordstedts Svenska Ordbok.
Olustig betyder också att man är lätt missnöjd eller otillfredställd "säger" samma ordbok.
På engelska säger man visst unpleasant.....och om man är på dåligt humör, det vill säga att man känner sig olustig blir det out of  spirit.....

Out of spirit kände jag mig häromdagen....
Några elever jag mötte i veckan tyckte att jag använde så konstiga ord..
?????
Jag hade sagt: -Jag accepterar inte att så´na kommentarer fälls. Är det uppfattat?
(Det hade sagts en del oschyssta saker till/om en närvarande elev)
-Fälls? vad betyder det.......sa en av eleverna, och frågan var seriöst ställd....

Ja, vad ska man säga???
Är det jag som är GAMMALMODIG???

Kanske?
Kanske inte?

En annan ELEV sa att jag är en av de bästa lärarna på skolan och då "sög" jag åt mig....
(Fast jag vet att det inte är SANT, jag har väldigt många DUKTIGA KOLLEGOR)
En annan kollega hade hört att hennes elever tyckte att hon var snygg....

Det är sån´t vi lever på....
Vi som jobbar i skolan.....
POSITIVA KOMMENTARER....
sån´t som gör att vi skrattar och har kul!

Då försvinner OLUST-KÄNSLAN......

Min PAPPA fyller 87 år
i veckan som kommer och han ska få en hårklippning i present av mig.
Present nr2 blir en ÖNSKE-EFTERRÄTT.

Han ville ha "STRUTAR"
Receptet är enkelt (enligt min pappa):
* Tag ägg och knäck dem.
* Ta reda på hur mycket äggen väger.
* Tillsätt lika mycket socker som ägg.
  (d.v.s. mina 3 ägg vägde 160 gr och då tillsatte jag 160 gr socker)
* Rör ihop ägg och socker.
* Tillsätt hälften mjöl av vad sockret vägde (d.v.s. hälften av 160 gr är 80 gr mjöl)
* Rör ihop mjölet med ägg/sockerblandningen.
* Smeten är nu klar!

Bred ut denna smet tunt, till runda, platta "plättar" på ett oljat bakplåtspapper.
(Jag och min yngsta dotter gjorde 4 st på en plåt i förmiddags och de var ca 12cm i diameter)
Grädda dem i 250 grader tills de blir gyllenbruna.
Det går snabbt.
När de kommer ut ur ugnen ska de rullas ihop såsom glasstrutar, och det ska göras medan de fortfarande är varma....I annat fall spricker de...Man MÅSTE VARA SNABB!
Dessa strutar fylls sedan med vispad grädde och lingonsylt.
Grädden och sylten har alltså blandats innan de läggs i struten....
Sött & Gott!!!! ( jag lägger kanske ut en bild på hur de kan se ut, senare i veckan...)

Min BARNDOMSVÄN Marie fyller 50 år på måndag!
GRATTIS!  GRATTIS!  GRATTIS!
Tick, tack........
Min VÄN, tick TACK för alla roliga MINNEN vi har upplevt!!!

Tre ordspråk om vänner får avsluta veckans bloggtext:

Man kan inte leva utan vänner.
                               (från Portugal)

Nya vänner är som nya skor, man går bäst med de gamla.
                                                                                (från Danmark)

Det är svårt att vinna en vän på ett år, men lätt att förnärma honom på en timme.
                                                                                                                                   (från Kina)

Blås-mjuka-KRAMAR från MIG till DIG!

Lev & Må!

Kommentarer
Postat av: Therese

hejhej. Therese här.
Jag får skriva istället för mamma, hon har ju ingen dator.
Hon tackar så mycket för gratulationen och hälsar att hon tackar för alla galna och roliga minnen ni har upplevt tillsammans.

2008-01-20 @ 20:21:02
Postat av: Moralmamman svarar

Till Therese!
KRAMA din mamma så MYCKET från mig....
Ja, du...det finns mycket att "se" tillbaka på...
Många sena och vilda fester som en MORALMAMMA inte skulle gilla...
Mina älsta barn brukade säga (då de var tonåringar och vi diskuterade vad de skulle få göra och inte göra) -Ska vi få lida för alla misstag du gjort?

Det var nämligen så att jag brukade säga att jag visste vad som kunde hända på fester...

Vi gjorde en del andra "vilda saker" också....
Cyklade till Skänninge för att bada i deras konstgjorda sjö, med asfaltbotten...??!! (ca 15km enkel resa)...När vi har Varamobaden (Sveriges största insjöbad med finkornig sandstrand) och Vätterns klara vatten alldeles inpå oss...

Tonårsideér??
Ja, jag skulle nog kunns skriva en hel bok om allt, men jag nöjer mig med detta....
Stor KRAM till er!

2008-01-20 @ 20:37:10
Postat av: Moralmammans mor

Apropå Danmarks ordspråk om skor och vänner.
Ibland "dör" gamla skor (vänner) och då måste man försöka hitta nya skor (vänner), annars får man gå barfota. Det kan ju vara skönt om man har råd att åka till Maldiverna, men inte om man ska gå på vintriga gator.
Bäst är väl att blanda gamla och nya skor(vänner)
och ta dom som passar för tillfället.
Apropå gamla skor har jag kvar gamla
högklackade skor som jag inte kan använda även om jag
skulle vilja men annorlunda är det ju med mina gamla "levande" vänner.

Puss och kram!

2008-01-21 @ 18:11:46
Postat av: Anonym

hej morsan vad gör du i dag???

2008-01-21 @ 19:49:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0