Vem vill ha ett gott RÅD?

Wear

En känslig fråga:
Vem vill ha ett GOTT RÅD?

"Vad-då känsligt"? kanske du tänker.....

De allra flesta skulle nog säga att de är "öppna" och intresserade av att få GODA RÅD.....
men......
ÖVERENSSTÄMMER DET MED VERKLIGHETEN?

Jag är inte helt säker på att jag själv alltid efterlever det jag säger....
GODA RÅD?
Vem har MAKTEN att bestämma vad som är goda RÅD?
Och vem bestämmer om RÅDET ÄR ONT?
Finns det överhuvudtaget ONDA RÅD?

I min profession ingår att ibland "försöka" ge GODA RÅD
eller.....
jag skulle hellre kalla det
ATT GE NYA INFALLSVINKLAR!!!!!
............sen är det ju upp till var och en, om de vill "se" de nya infallsvinklarna
(eller spåren kanska är ett ännu bättre ord)
eller vill dessa människor fortsätta gå i sitt gamla invanda spår????................

Igår var jag på en 50-årsfest
Träffade många gamla GODA VÄNNER....
(det var väldigt trevligt)
En vän gav mig ett GOTT RÅD:
-Lägg  in ditt veto, vad gäller äldsta Sonens beslut att bege sig till "oroligt land" för att skydda flyktingar!!!

Mmmmm......
Vad tror hon jag har gjort???
Suttit med armarna i kors och sagt :
-Hurra vad bra att du gör en HUMAN INSATS FÖR VÄRLDENS FATTIGASTE MÄNNISKOR?

Nä, du...Livet är inte så enkelt att det finns GODA & ONDA RÅD!
Jag vet!

Samma sak gäller äldsta Dotterns beslut att lämna det trygga och "bästa" Sverige.
Människor ger mig GODA RÅD här också:
-Berätta för Din Dotter att det inte är hälsosamt för spädbarn att flyga, är ett GOTT & VÄLMENT RÅD jag fått
(Bara för att nämna ett......)

TÄNK om Livet var så enkelt....
Att det bara fanns ETT RÄTT & ETT FEL!!!!!
Svart & Vitt!!!!

Jag har LÄRT MINA BARN ATT TÄNKA SJÄLVA
                                        &
                           TA  EGNA BESLUT.....

att deras beslut sedan inte överensstämmer
 med mina ÖNSKNINGAR är ett BRA bevis för att de
är självständiga....
De två äldsta "barnen" är ju faktiskt vuxna !!!!!
(27-åringen vill skydda flyktingar i oroligt land och 32-åringen vill resa till Bahamas med sin förstfödde son)

Några andra GODA VÄNNER som var med på 50-årsfesten ska bege sig till Venezuela,,,,
(det är "nya" 50-åringar som reser iväg....ett annat sätt att fira, istället för att festa blir det resa....)
De har också fått GODA RÅD inför resan:
-Ha inte guldringar på fingrarna,
för då hugger folket av er fingrarna....

Ett användbart RÅD????
Kanske?
Eller gör det att GLÄDJE & FÖRVÄNTAN
inför resan förbytts i SKRÄCK & ORO????

GODA RÅD
eller ONDA RÅD???
Svart eller vitt?
Vem avgör?

JAG ÖNSKAR DEM TREVLIG RESA!
Mitt GODA RÅD är:
-Titta lite extra på all vacker natur och alla vattenfall ni ska flyga över.....
Memorera dem i ert minne!

Bilden här ovan har min mellanson gjort på datorn efter ett GOTT RÅD,
som jag har fått av en mycket kompetent KOLLEGA....
Det handlar om det effektivaste sättet att lära sig GLOSOR....

Kollegan sa:
-
Öva ALDRIG mer än 2-3 nya okända ord varje dag!
-Rita en bild till GLOSAN (använd flera sinnen....)
-Skriv ordet med VERSALER, för då har hjärnan lättare att komma ihåg....

Vi har nyttjat detta råd och jag anser att det är ett GOTT RÅD!!!
Sonen har haft alla rätt på de glosor han har övat på, enligt denna metod.
Så jag skickar nu detta råd vidare.....................

Till min Vän Ann i Vilhelmina vill jag vädja:
Skicka dina fina isbilder igen, för de "bara" försvann....
Jag visar dem gärna!!!!

Siffran 3 är ju MAGISK, så här kommer tre ordspråk om RÅD: 

Be om råd, men besluta själv.
                                   (ukrainskt)

Lätt att råda andra, svårt att råda sig själv.
                                                             (jiddisch)

Den, som redan har bestämt sig, tål inga goda råd.
                                                                      (portugisiskt)


SPORTLOVS-lediga "slappar-KRAMAR" till dig från mig!
LEV & MÅ!


Kommentarer
Postat av: Anna

Oj det var många råd och tänkvärda meningar om ont o gott. Jag tro på det goda... bestämmer mig helt enkelt för att det mesta är bra. Det är väl förhoppningsvis ett gott råd man kan ge,att tänka så
menar jag...:D

2008-02-18 @ 19:01:37
Postat av: yvonne

onda råd ges oftast i rädsla...tycker jag...jag brukar säga att olyckskorparna kraxar=onda råd...
Intressant att läsa om det du skriver i din blogg...
tack för titten

2008-02-18 @ 20:23:28
URL: http://yvonneostman.blogg.se
Postat av: Ann

Hej! Har skickat bilderna igen så jag hoppas du fick dem. Ska läsa vad du skrivit igen och återkommer om jag har något att tillägga.

2008-02-19 @ 19:10:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0