Var växer Kunskapens träd?

Kunskapens träd

Idag skriver jag här trots att det "bara" är lördagkväll och inte söndag.....
Man måste ju frångå sina principer ibland....
(Jag har ju bestämt mig för att bara skriva på söndagar)
Nog om det!

Igårkväll (fredag) var jag på KICK-OFF med en del av mina arbetskamrater...
(Alla kunde eller ville inte delta)

KICK-OFFen var:
* ROLIG = Vi skrattade mycket!
* RÖRLIG = Vi dansade afrikansk dans i 1 1/2 timme!
* SPÄNNANDE = Ny kunskap!
* MÄTTANDE = God mat/dryck och utsökt efterrätt!
* HÄLSOSAM = Tillgodosåg många mänskliga behov,
både vad gäller de mest basala behoven som mat och dryck
men också det där andra som är sååååå  VIKTIGT,
social gemenskap och en känsla av glädje och tillhörighet.

Bilden här ovan är tagen ur en bok som heter "En kamp om kunskap" av Seija och Maria Wellros.
Jag har säkert sagt det förut, men återupprepning är aldrig fel.......
90/10 brukar jag säga....
90% ska vara något du redan känner till och 10% något nytt!!!!!!
Då LÄR DU DIG helt säkert det NYA!
Läs boken "En kamp om kunskap" om du "bara" är det minsta lilla intresserad av andra människors upplevelser av kunskapsupplevelser!!

Hur tror du att eleverna framför ugglan mår?
Har de
ROLIGT?
Är det en
RÖRLIG och möjlig uppgift?
Tycker alla att det verkar
SPÄNNANDE att anta nya utmaningar?

SKAPAR UGGLAN LUST att lära?

Jag kan ju inte låta bli att jämföra mina kollegor med alla elever jag möter.......
Barn & ungdomar blir ju också vuxna till slut.....

Och jag lovar att de finns många likheter mellan "mina" elever och "mina" kollegor:

Den som oftast är glad....
Den som vill berätta "lustigheter"......
Den som oftast verkar spänd.....
Den som är rädd för nya uppgifter....
Den som är orädd.....
Den som är pratsam.......
Den som är tystlåten......
Den som vill delta......
Den som inte vill delta.......

JA, listan kan göras ännu längre och jag tror att du skulle kunna fylla på med många fler!

Vart vill jag då komma?
Jo, när det gäller eleverna kan vi ondgöra oss över vissa egenskaper
istället för att
JOBBA MÅLINRIKTAT
för att få den tystlåtne tala och den pratsamme att vara tyst...
Bara för att ta ett exempel.....

Denna nya KUNSKAP som var och en behöver träna på
MÅSTE VARA LUSTFYLLD!!!

Vi MÅSTE få chans att öppna dörrar som vi inte visste fanns!!

blir det ALDRIG RÄTTVIST, d.v.s. ALLA FÅR INTE SAMMA UPPDRAG
ALLA har inte BEHOV att öppna SAMMA DÖRR!!!
eftersom ALLA INTE KLARAR AV samma saker...
(som att kättra uppför trädet)
Alla har olika förutsättningar och kraven måste ställas därefter......
(måste alla klättra upp i trädet?)
Begripligt???
Pratar jag i nattmössan???????
Hur som helst.......
Jag vill avslutningsvis rekomendera alla som har möjlighet att DANSA AFRIKANSK DANS!
DET VAR VÄLDIGT ROLIGT!!!!!

Här kommer veckans TRE ordspråk som handlar om dans:

1. Till dans krävs mer än ett par röda skor.
                                                           (från Tyskland)

2. Det man förlorar i valsen, vinner man i ringdansen.
                                                               (från Danmark)

3. Den som inte kan dansa, skyller på det ojämna golvet.
                                                                        (från Malaysia)

Varma Rytmiska Danskramar till dig från mig...
LEV & MÅ!


Kommentarer
Postat av: Camilla K

Nää...du pratar inte i nattmössan, du skriver så klokt så klokt, precis som vanligt. Liiite nyfiken på vilken elev du kan jämföra mig med! *leeer*

Kick Offen var verkligen toppenbra...och tack så jättemycket för skjutsen hem.
Har ett KANONFOTO på dig i kameran! ;-)

2008-02-09 @ 23:54:50
URL: http://camillak.com
Postat av: Moralmamman svarar

Camilla!
Det är inte SVÅRT att säga vem du är....
Du är den
* hjälpsamma = aldrig några suckar & stön när jag kommer med mina "korkade" frågor.....
* glada = ofta glad,
men för den skull inte den som ler som en flygvärdinna! Verkar inte jättesur även om du ibland inte är på topp.

* positiva = försöker se saker från den ljusa sidan och "gnäller" på ett positivt sätt.
* reflekterande = du inser att det spelar stor roll hur DU bemöter människor....och att Du har en del i det som sker...
DET ÄR I MINA ÖGON EN STOOR & ANVÄNDBAR KUNSKAP....
KUNSKAPEN OM SIG SJÄLV!!!

Det här blev som ett CAMILLA-ÄR-BÄST-TAL, men det är sådan du är så varför "mörka" sanningen!!!!

KRAM på dig!

2008-02-10 @ 10:14:49
Postat av: Camilla igen

Ojojoj *rodnar ju nästan*...kände igen mig i en hel del faktiskt, om än inte i allt. Själv har jag tyckt att jag varit mindre glad, och faktiskt lite småtjurig, ett bra tag då en massa negativ energi i huset lätt smittar av sig!
Tack för alla snälla ord!

Kram kram

Ps. Känner igen även dig i allt det där du skrev om mig, fast du är nog ännu gladare än vad jag är..+ att du har en hel massa andra positiva egenskaper. Du ser t.ex orsak till problem långt innan jag ens kommit på den tanken. Du vågar ta tag även i jobbiga saker..och där ligger jag i lä! Många gånger skulle jag vilja men vågar inte riktigt då jag villigt erkänner att jag emellanåt kan vara lite fegt konflikträdd!

2008-02-10 @ 13:47:41
Postat av: lyck-annas

Lika spännande att "läsa dina tankar".
Kommer precis från en föreläsningskväll på Slottsgränd. En psykiatriker från kommun, Björn... som gav oss inspiration och kunskap att kämpa vidare som föräldrar. Nu skall vi ta oss ett glas vin och ...reflektera!

2008-02-12 @ 21:29:17
URL: http://lyck-annas.blogs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0