Motsatsordens betydelse..............

Medevi

Veckans bild tog jag förra lördagen, då min familj och jag var i MEDEVI.
(det ligger norr om Motala för er som inte vet)

Vilket underbart väder det var....
Vätterns vatten glittarde mot oss och solen sken....
........inte var vädret såsom idag, gråblaskigt och molningt!!!!

Börjar nu med mina MOTSATSORD:
UNDERBART VÄDER - FÖRSKRÄCKLIGT VÄDER

Det som för mig är underbart väder kanske nå´n annan tycker är förskräckligt...
ALLA GILLAR FAKTISKT INTE SOLSKEN!
Vem har makten att bestämma vad som är rätt????

Fööööör vårt samhälle bygger på mycket som är RÄTT & FEL!
Det är viktigt helt enkelt!

En kollega som jag har HATAR kyla & snö medan jag
ÄLSKAR att vara i kyligt väder när solen kristallglittrar i snön.

-Hur kan du åka till fjällen, där det är en massa snö och kyla? brukar kollegan fråga då vi varit iväg till fjällen.

Jag tror att de allra flesta människor har något som de anser är rätt....
Då behöver det inte handla om motsatsord....
....om man nu inte tänker RÄTT & FEL som motsatsord förstås!

För mig är det RÄTT att stava ZEBRA såsom jag gör nu ZEBRA!
Det har jag faktiskt lärt mig i grundskolan....
Spelade Alfapet med min yngsta dotter för länge sedan och hon skrev SEBRA i korsordet.
(Alfapet är ett korsordsspel = upplysning för den som inte vet)
???????????
- DET ÄR FEL, sa jag..
-Nähä, sa dottern. DET ÄR RÄTT!!!!

Vi blev sedan överens om att vi båda hade RÄTT,
man kan stava ZEBRA, SEBRA om man vill................................

* Här vill jag göra alla uppmärksamma på att många MOTSATSORD bör raderas i TALSPRÅKET!

Mitt TIPS är att istället för att säga till en person att de har fel, bör man säga:
- Det där är inte riktigt rätt.

Jag lovar att reaktionen från personen ifråga blir helt annorlunda än om du säger:
-Jag tror att Du har FEL!

Det finns många fler sådana situationer där det positiva motsatsordet skapar ett mycket bättre klimat i kommunikationen! Men nu ska jag inte "svamla" mer om det....

Idag har jag gått en promenad i det gråblåsiga vädret tillsammans med en annan mamma vars son umgås med mina söner. Vi hade sååå TREVLIGT även om jag anser att vädret var OTREVLIGT!
(Tack för att du "lurade" ut mig som sällskap på promenad!)

Denna kvinna behöver en man, anser jag,  men tyvärr har hon inte "öppnat sina dörrar"...
Det är svårt för männen att komma in om dörren är stängd!
Jag sa det till henne och hon skrattade.
-Ja, det är kanske dags att jag öppnar den då, sa hon!

Senare under dagen träffade jag en annan kvinna, EN MYCKET GOD VÄN!!
Hon skulle också må bra av att krama en man.
En man som skulle skämma bort henne med omtanke och vänliga ord!
Hon har inte heller ÖPPNAT DÖRREN!
Den är stängd!

Själv säger hon, att hon inte är MOGEN.....
????
OMOGEN är hon då inte, anser jag!!!!!!!!
Jag uppmanade även henne att ÖPPNA sin dörr på vid gavel!!!
Vännen skrattade och sa:
-Ja, kanske det!
(Nu har hon ju också fått goda tips av en annan gemensam vän...den kvinnan mötte sin manliga vän på nätet...)
Tack för en trevlig samvaro och JÄTTEGOD kladdkaka....

Sänder till slut en KRYA-PÅ-DIG-HÄLSNING till min KÄRA MOR
Hon halkade och slog sig så  rejält att hon blev kvar på lasarettet över natten..
Nu är hon hemma igen med rollator och kryckor.

Veckans ordspråk kommer från Thailand:
Sjukdomar kommer som berg och försvinner droppvis.

Stor ENERGI-KRAM till dig från mig.
Lev & MÅ!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0