Snö, sång & bjällerklang!



Eller är det motorljud från en snöskoter jag vill höra?

Ge mig snö överallt och trettio grader kallt!!!

Jag kan inte påverka vädret...
Så nu lämnar jag det....
(Bilden här ovan togs i Skarvsjöby i påskas)

Ikväll har jag varit på bio med min Kära Moder.
Hon bjöd....
Filmen vi såg heter:
Maria Larssons eviga ögonblick

Filmen är Sveriges Oscarsbidrag 2009, och den är ingen action-film...
Utan en berättelse om människor...
Mycket sevärd!

Den handlar om den unga arbetarkvinnan Maria, som vi får följa från 1900-talets första år. Hon vinner  en kamera på lotteri. Hon är då gift med diversearbetaren Sigfrid Larsson som är en hårt arbetande familjeförsörjare, kvinnokarl och periodvis alkoholmissbrukare. Maria är också mor till en barnskara som till sist ska komma att rymma sju barn.

Vi får följa ett helt samhälle i förvandling.Fotografen Sebastian Petersson lär Maria att fotografera. Hon fotograferar bland annat krukväxter, barnen på gården och katten. Man inser att allt fastnar på bilder, bilder som ska vara i evighet medan allt annat förgår.

Ska väl se  fler svenska filmer under jullovet:
Vi hade i alla fall tur med vädret 2

Nähä, det här håller inte......
Avslutar med att uppmana er att klicka & lyssna på Elnas skön-sjungande visa.
Då kommer du garanterat i julstämning!
(Elna gick på samma ledarskapskurs som jag i höstas)

http://www.overvant.myhood.se/_.html
är adressen till hennes sång......


Mina ordspråk "måste" väl handla om sång....Detta underbara redskap:

Sångens makt är stor.
                (forngrekiskt)

Man ska inte sjunga högre än halsen kan tåla.
                                                                         (norskt)

Med sång kan man driva sina sorger på flykten.
                                                                         (spanskt)

Jul-sjungande Kramar till dig från mig 

Lev & Må!

 


Kommentarer
Postat av: Ann i Vilhelmina

Ja du, ni bor alldeles fel,här är inte 30 grader kallt, men snö överallt, och det är så VACKERT!!!!! Nu när vi bor i vårt nya hus ed inga grannar alls känns det som att bo på landet, och träden är hängda med snö och fåglarna flyger och sätter sig i dem och det är så juligt. Kanske vore det något för er att flytta hit uppåt????

Ha det gott Ann

2008-12-15 @ 21:58:46
Postat av: Karin i Jokkmokk

Hej Marianne, ni bor nog helt fel om ni vill ha kallt och vinter... Förra veckan hade vi 30 grader kallt, men igår så fick jag skotta bort allt som rasat från våra tak, för nu är det + grader, det är bättre när det är kallt. Här uppe är allt bara bra, jag tänker på er varje gång jag läser din blogg. Jag hörde att Cecilia och Leo hade mailat till varann, och att han bara mådde bra. Vi komemr att vara hemma under jul så jag hoppas att vi hörs.

Hälsa alla // En stor kram från Karin m fam.

2008-12-18 @ 10:50:54
Postat av: Carola

Kom till Bahamas vettja!!! Här finns det ingen vit snö men vit sand. Den regnar inte bort. Ni kan busa med Enzo så kan jag laga julmat. Ta med er sill, lingonsylt och anis. Resten sköter jag. Bra. Ni kan komma via den "magiska knappen" så kan morfar också följa med. Det finns nog en massa gubbar här som vill snacka fiskehistorier med honom.



Kram

2008-12-18 @ 16:26:37
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Camilla K

GOD JUL till dig och familjen. Hoppas ni får en härlig jul. Här är julmaten så gott som redan uppäten då vi hade våra barn på julbord redan i lördags. Imorgon får jag sätta mig vid dukat bord!

Tack så jättjätteemycket för det fina julkortet på er alla! Kramar från Camilla som smygskriver från jobbet!

2008-12-23 @ 12:09:31
URL: http://camillak.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0