Silver, Fladdermöss & Teknik!!!!

Jaha, om en vecka är jag tillbaka på arbetet!

Det är både ROLIGT & TRÅKIGT!

Roligt för att jag trivs på mitt arbete men tråkigt för att jag inte får träffa mina älskade söner lika mycket...
Vi kan inte "morgon-mysa" under täcket, och kanske somna om!??

Den gågna helgen har vi tillbringat i SALA.
Bilden här nedan är tagen vid SILVERGRUVANs område.



Silvergruvan firade sina årliga och återkommande GRUVDAGAR....
Det vimlade av människor i tidstypiska kläder (1700-tal)  hästar, vagnar och en del busungar.....


     
Välborne Herr Borgmästaren Carl Henrik Esberg(1786) anländer...
                                                                                               "Måns-Ylva" i samspråk..

Natten mellan den 9 och 10 augusti1786 brann Sala stad ner till grunden...
Vem satte eld på staden?
Denna kluriga fråga kunde man fundera på....Lyssna in vad folk pratade om..
Och lämna in sitt förslag...
Fina priser utlovades!

Vi åkte 155 meter ner i underjorden......



Där träffade vi bland annat "Slem-Hans"...Smutsigast i stan.....

   Skumt!     Facklor!      +2 grader...Brrrr.....

Vi träffade också på en FLADDERMUS...som ven kring våra öron....
Jag blev så inspirerad och nyfiken av fladdermöss att jag inhandlade en tidskrift från Jordbruksverket och Skogsstyrelsen om dessa djur...
Visste du att det finns 17 olika slags arter fladdermöss i Sverige?
Fladdermössen är också väldigt sociala däggdjur som bildar kolonier...
I Sverige består dessa kolonier "bara" av 300 - 500 djur medan fladdermöss-kolonierna i tropikerna kan bestå av flera miljoner individer...



Mörkt och kallt!!!

Jag kan inte låta bli att fundera över hur föräldrar tänker då de beger sig 155 meter ner i jorden till +2 grader
med sina barn endast iförda T-shirt och shorts!!! Fukten dryper utefter väggarna....

Vi såg inte bara en sådan familj, utan fler...

MORALMAMMOR måste få tänka på sån´t!!

Min yngsta son hade också åsikter om föräldraskapet denna helg.
Vi stod i en kö tillsammans med en mamma och hennes två barn...
Mamman svor och gapade åt sin ca 3-årige son på ett väldigt burdust sätt..
När vi lämnat kön sa sonen:
-Jag hade lust att säga till henne.... att hon inte ska svära åt sin lille son. Han var ju inte så gammal!
Tror hon att man kan allt när man är 3 år? Hon lär ju honom ju svära också! Så där ska jag ALDRIG bära mig åt mot mina barn!

Jag svarade sonen att mamman nog var trött.... Men jag håller med honom...
VI vuxna MÅSTE tänka på att vara GODA FÖREBILDER!

Vill också visa en snigen, en skylt och ett vackert halsband  från Sala Silvergruvas område!

 
   

Nu vrider jag tiden tillbaka till vår STOCKHOLMSRESA då vi besökte TEKNISKA MUSEET!


Snacka om framsteg!


   
Cyklar.................................Bilar.....................................Brandspruta........



Mellansonen "svävade" tyngdlöst omkring...

Vi var också på en 4-D film om jordens uppkomst...
RIKTIGT HÄFTIGT!

Ett museum jag varmt kan rekomendera för alla åldrar!

Funderar på vad framtidens museum kommer att visa från vår tid????
VAD TROR DU?

Min sista bild för idag kommer från KAKNÄSTORNET...En Stockholmsvy!
Det var färdigt 1967. Består av 10 mil elledning och 3 500 kubikmeter betong. Höjd 155 meter...
Samma längd som vi färdades ner i marken, i Sala Sivergruva...
Vilken TEKNIK!
Vi tog en fika i Kaknästornet innan vi åkte hemåt igen!



Till min kära morbror ära kommer dagens ordspråk...Min morbror är en KLOK NORRLÄNSK MAN....

KLOKHET är bättre än rent guld.
                                           (England)

Den kloke frågar inte, han minns.
                                             (Finland)

Den kloke hävdar sig väl, även om han ingenting äger.
                                                                                     (Island)

LEV & MÅ!


Kommentarer
Postat av: Ann

Usch nu får en förälder dåligt samvete, jag vet ju att man inte ska svära till sina barn, men ibland......jag vet att man inte ska skrika till dem, men ibland.....Jag hoppas de en dag förlåter mig.



Det verkar spännande i Sala, är det så varje år?



Ha det gott Ann

2008-08-04 @ 22:23:46
Postat av: Moralmamman svarar...

Kära Ann!

Dåligt samvete tror jag inte att DU behöver ha...



Vi pratade om detta, min yngsta Dotter och jag igår. Hur kom det sig att yngsta sonen reagerade så kraftigt på mammans sätt att behandla sin 3-åriga son?

Jo, min TEORI är att: när föräldrar gapar och svär åt sina barn, för att det finns något barnen inte hör, bör göra eller något liknande...Typ trots..Då upplever även barn som ser på, att skrikandet är relevant, det fyller ett syfte...

Men som i mitt beskrivna fall var skrikandet och svärandet helt obefogat...Enligt vårt sätt att se det!



Vad jag menar är...Ingen människa är PERFEKT, dvs gör allting "RÄTT"...Föräldrar får tappa tålamodet anser jag...Men om man varit väldigt OTREVLIG, SKA man be om ursäkt efteråt...Då lär sig barnen hur man gör det också...Vi vuxna är ju FÖREBILDER hela tiden..Det finns ingen "pausknapp"...förutom om man åker bort ensam förstås...bort från både egna och andras barn...En plats på fjället kanske?



KRAMAR

2008-08-05 @ 08:14:31
Postat av: Moralmamman glömde säga...

Gruvdagarna i Sala är återkommande evenemang, år efter år...



Gå in på deras hemsida så får du se..

http://www.salasilvergruva.se



Kram igen

2008-08-05 @ 08:19:14
Postat av: dottern Carola

Hallå hallå



Ni kunde ju skicka hit hit lite underjordskyla... Det är varmt varmt varmt. För varmt för tomatplantorna, de har gått in i överlevar strategi och kommer inte att ge några tomater i denna värme.



Jag tror framtidens tekniska museum kommer att visa bensindrivna motorer och oljepannor. Säkert också telefonkiosker och.... sladdar. De kommer att säga "tänk på den tiden hade man sladdar till alla prylar"...



Kram ifrån oss

2008-08-07 @ 02:30:56
URL: http://hajen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0