MÖJLIGHET eller HINDER?



Söndag igen!
Jag fattar verkligen inte hur snabbt tiden går.....
Tick Tack...tick tack...TICK TACK....

Bilden här ovan tog jag för ett par helger sedan, då jag var på GOTLAND med goda vänner...

Nu ska jag "falla in" i min LEDSTJÄRNA....
MÖJLIGHETER eller HINDER!

Titta på bilden här ovan en gång till.
Finns där möjligheter eller hinder?

Jag ser MÖJLIGHETER att besöka många olika platser..
Det finns möjligheter att sätta sig på stenarna vid skyltarna om man behöver vila...
Vägen är asfalterad så den är slät och fin att gå på...

Men det finns också HINDER att ta sig fram..
Skylten som säger att fordonstrafik inte är tillåtet är ett tydligt STOPP!!!
(Ett hinder om jag har bil och vill åka in där!)
Men om jag har svårt att gå kan naturstigen vara ett hinder...
Hur många rötter ligger i min väg?
Kan man gå där med rollator eller rullstol?

Att besöka GROTTAN kostar pengar och om jag har dåligt med sådana kan
ENTRÉAVGIFTEN vara ett hinder......

Du förstår säkert vad jag menar så nu ska jag inte skriva mer om det...
du kan ju roa dig med att se hur många möjligheter du ser och hur många hinder....

ISTÄLLET FORTSÄTTER JAG MED FLER BILDER...
  

Kameran kan ställas in på att "se/fånga" olika saker....
Bilderna här ovan visar tydligt vad jag menar!
Vill man se:
1. En vikalkad hörna med tunna och värmeljus?
2. En mysig hörna med värme?
3. En mörk plats där man inte vet vad som gömmer sig?

Vart vill jag komma?

Jo, MÖJLIGHETER & HINDER finns precis överallt!

TÄNK om alla människor skulle "vikta" MÖJLIGHETER & HINDER på sina arbetsplatser?
En slags BRAINSTORM...
* Okej, vilka möjligheter finns i den här förändringen?
* Vilka hinder?

JAG ÄR ÖVERTYGAD OM ATT DET SKULLE SKE EN VERKLIG UTVECKLING...
EN PROFESSIONELL SÅDAN......

Ibland gör jag en positiv sida och en negativ sida då jag ska göra ett val...
Det är när jag har svårt att bestämma mig...
Om den negativa sidan överväger har jag mitt svar...
Samma sak gäller om den negativa sidan överväger.

Sist jag gjorde en sådan lista var när vi hade planer på att flytta.
Fördelar & Nackdelar med det hus vi bor i nu..
Fördelar & Nackdelar i det hus vi var spekulanter på...

VÅRT NUVARANDE HUS HADE ALLT...utom vidunderlig SJÖUTSIKT!
....så därför bor vi kvar....
(Vi ser ju faktiskt Hårstorpssjön från vårt vardagsrumsfönster och från sovrumsfönstret...På vindsvåningen ser vi mer vatten)


Fler bilder....
     

Möjligheternas dörrar "bara" står där och väntar på dig!

Här kommer veckans ordspråk:

Gör inte dörren bredare än huset.
                                               (England)


Han föll med huvudet genom dörren.
                                                     (Sverige)

Om en dörr slås hårt igen, går en annan upp.
                                                                    (Danmark)


 Vill DU öppna grinden?  Eller stänga den?

Helgen har som sagt var "bara" rusat förbi...
Har hälsat på MIN KÄRA FAR, på äldreboendet....
Hans möjligheter till att DRÖMMA SIG BORT ÄR STORA!
Ett liv som varit RIKT PÅ UPPLEVELSER & MYCKET SKOG med fiske å bär.

Här kommer en GRÖN bild från GOTLAND!

Det är vetenskapligt bevisat att människan mår bättre av att vistas i det gröna..i naturen..
(Nu kommer kanske min äldsta Dotter att ifrågasätta det vetenskapliga...Är det signifikantstestat på HELA populationen???)

JAG LÄMNAR DENNA FRÅGA OBESVARAD!!


Min rygg är lite bättre..
Det onda har gett mig...
* Möjligheter att varva ner och lära sig mer om ryggens funktioner...
* Nya upplevelser....

Min äldsta Son är hemma från sitt Afrika..
Två veckors permission...
MÖJLIGHETER för mig att träffa honom...

Yngsta Dottern har flyttat till Stockholm...
Möjligheter för henne att utvecklas inom yrket men HINDER för mig att träffa henne... 

Nästa vecka kommer STENBILDER att dominera...
Då ska jag försöka "låta bli" att se MÖJLIGHETER & HINDER...
(En del blir TRÖTTA AV DET!!!Jag vet!)

Återkom gärna & titta på STENBILDERNA!!

TUSEN MÖJLIGHETERS KRAM från mig till dig

LEV & MÅ!




Kommentarer
Postat av: dottern Carola

Är orkanen Hanna som närmar sig oss en möjlighet eller ett hinder?? Ja det kanske är en möjlighet för oss att få ett nytt golv om det regnar så mycket att det svämmar över????



Man brukar ju säga att det inte finns något ont som inte har något gott med sig. Vi får se och hoppas nog ändå att stormen inte blir så allvarlig.



Angående att vistas i det gröna... Jaa var har studien gjorts egentligen?? :) Jag tror att det gröna här hos oss kan bytas ut mot "det blå" havet. Man blir väldigt glad av att vara ute på havet.



Kramar

Carro

2008-09-02 @ 04:16:47
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: moralmammans mor

Intressant det där med dörrar.

Om du bara fick gå in genom EN dörr, vilken skulle du välja?

Jag skulle nog välja den första blå därför att mönstret på dörren tilltalar mej.

Det är ju inte säkert att det är bäst att välja den, för det kan ju vara så att det är bara skräp bakom den fina dörren och jag skulle bara bli lurad av den vackra fasaden.

Som det är i verkliga livet. Vacker fasad är inte säkert att man blir mest nöjd med. Den fulaste kanske är den bästa? Vem vet?

Min ytterdörr här i vildmarken har liknande mönster som första dörren fast den är brun.Vore innehållet bakom den blå dörren lika som här då skulle det bli bra.

Puss och kram från kvinnan bakom en brun dörr.





2008-09-02 @ 13:14:05
Postat av: Lena Korall

Hej Moralmamman......och moralmammans mor.

Sitter på arbetet och läser era inlägg. Marianne dina dörrar tilltalar mig.. Jag tror jag vill gå in i den fula. Känner mig kanske sån men inuti brukar det vara mycket fint och mycket att polera på. Det kan bli en vacker upplevelse. Jag ser fram mot dina stenar!

Vill bara tala om att jag läst även Hajens inlägg. Fy för att ha barnen i stormarna... Men vilken känsla det är att läsa era inlägg till varandra. Jag slås av värmen och tankarna ni har som genomsyras av omtanke för varandra. Jag hoppas ni har det bra efter omständigheterna och att pappa Rune har det så gott han kan. Av er får han de omsorger man får när man har varit en älskad och omsorgsgivande kärleksfull pappa..Var rädda om varandra och se till att vandra men varsamhet bland möjligheter och hinder. Hinder kommer men det brukar alltid bli en ny möjlighet efteråt, ni vet när allt är över! Marianne jag slogs av din omtanke av pappa Rune när jag var på strandvägen i somras och kände hur det var för 19 år sedan när pappa Gustaf var i det skedet! Det gav många stunder av glädje men också av tårar.. Men jag ångrar inget av de dagar jag fanns i hans närhet!

Kram Lena Korall

2008-09-04 @ 13:54:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0