Alltid på "resande fot"...

Vår blå planet TELLUS ser till att vi alla, STÄNDIGT är på "resande fot"...

Min "blå" bild från Motala hamn...Jag tog den häromkvällen då Diana, Juno, Motala Express och Kung Sverker låg i hamn!



Slingrande rötter från Råssnäsudden......
Jag cyklade dit tillsammans med mellansonen och en kamrat, och sedan tog vi en promenad runt udden.

Funderade över varför KAMERAN FÅTT STANNA HEMMA!
Då kom jag på att: TELEFONEN INNEHÅLLER JU OCKSÅ EN KAMERA!
Hur svårt kan det va´?

Tog fler BLÅ bilder...



Det var varmt och skönt, trots att det hann bli kväll innan vi kom dit!
Mycket människor som rörde sig i området....

En MORALMAMMA med telefonen i högsta hugg...




Ser du "ormen" som slingar sig i vattnet???
FANTASIN HAR INGA GRÄNSER!!!


Min yngsta son sa häromdagen:
-Ser ni fågeln som kommer upp ur ägget?

Vi satt i bilen på väg till SKÄNNINGE MARKNAD...
-Nää, vilken fågel, sa mellansonen...
-Där, bland molnen, sa den yngsta...

VI SÅG!

Tänk vad härligt att de blivit så "påverkade" av mitt sätt att se på naturen och molnen, så att de själva "ser"...
Vi brukar nämligen roa oss med att se olika saker i molnen när vi reser..
Allt för att göra "resandets fot" lite ROLIGARE...

Alla ni som såg OS invigningen såg väl också de STORA FYRVERKERI-FÖTTERNA som klev in till arenan...
HÄFTIGT!!


Innan du hunnit hit bland min text och mina bilder har vi färdats någon kilometer i vår farkost TELLUS...
Visst är det häftigt!!!??
Den BLÅ PLANETEN....

Jag håller på att läsa en bok om utomhuspedagogik som kunskapskälla och jag "bara måste" citera en del av texten!!
Först har det stått en del om SOLEN och VINTERGATAN...

Man drar efter andan, det är lätt att känna sig försvinnande liten och betydelselös.

Ändå är Du och jag unika trådar i denna väldiga och urgamla kosmiska väv.
Smek din kind - och du rör vid stjärnstoft!

Bokstavligt talat.
Atomerna i våra kroppar är miljarder år gamla, formade i heta, men numera slocknade eller kalla stjärnor.

Järnet i blodet, hudens kol, joden i sköldkörteln, tändernas kalcium - alla har de suttit infogade som byggstenar i andra varelser innan de kom till oss.

I blåvalar och kolibris, kokospalmer och dinosaurier. Nu är de våra, som ett korttidslån.
 
Innan de virvlar vidare i naturens kretslopp.


Vill du läsa mer? Då ska du låna boken som heter:
Utomhuspedagogik som kunskapskälla - Närmiljö blir lärmiljö. Utgiven av Studentlitteratur.


Vår BLÅ PLANET är liten men avstånden kan ändå kännas lååååånga!!!
Min äldsta dotter har gett mig SJUKGYMNASTIKRÅD & övningar över ATLANTEN idag!
  "Måste" bara visa en bild från vattnet mitt barnbarn plaskar i!!!

TEKNIKENS UNDER!!!
Hon visar via webbkameran och sedan tittar hon på mig när jag gör övningarna!!!
Det är min onda rygg som "spökar"....

I morgon börjar jag arbeta igen!
..............ssssååååååå nu in i vanliga RUTINER...
SKRIVER hädanefter på söndagar igen!!

Kräftfisket har börjat...Mellansonen ror ut på kvällen för att morgonen därpå ro ut och hämta  kräftorna...
I morse var jag med...Vi fick två stycken..
Tillsammans bestämde vi oss för att kasta i dem igen...

Veckans tre ordspråk får handla om JORDEN förstås:

Jorden frambingar allt och får det sedan tillbaka.
                                                                              (England)

Jorden skrattar åt den, som kallar en plats sin egen.
                                                                                        (Indien)


Hur högt man än hoppar, faller man alltid till jorden igen.
                                                                                  (Danmark)


Stjärnstofts-KRAMAR från en varelse till en annan!

LEV & MÅ!


Kommentarer
Postat av: dottern Carola

Väldigt intressant det där med att atomerna i oss faktiskt kommer ifrån någonstans och vi har dem bara till låns. Jag brukar fundera på vart vattnet har varit som jag dricker eller simmar i. (var det du som startade de tankegångarna??) Vem eller vad har druckit vattnet innan mej, var har det varit osv...



Mycket intressant kära moder MEN... Sitt nu inte där och böj på ryggen. Akta ryggen. Hoppas att du snart känner dig bättre. Vi hörs imorgon.



Kram

2008-08-11 @ 04:24:46
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Carola igen

Glömde säga att den där bilden på vattnet och stenarna var jätte jätte fin!!!

2008-08-11 @ 04:27:38
URL: http://hajen.blogg.se/
Postat av: Helen Gustafsson

tänkte just detsamma som Carola, sitt inte vid datorn så mycket! Kramar från Luleå

2008-08-21 @ 22:48:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0