Nya perspektiv!!!!

Kyl

Idag (lördag 15/9) har jag varit i Linköping tillsammans med mina båda döttrar och min moder.
Inne i Linköping blev vi vittne till en trafikolycka....
Mannen som körde framför mig körde in i en bil som korsade vår vägbana...
Det gick så fort...
PANG!
*Krasch!!
Bilen som korsade vår väg slungades in i en stolpe upp på en refug...
VILKEN KRAFT!
Bilen som körde framför oss blev helt "mosad" i fören och kylaren sprack...
Vatten rann ut över asfalten...
Jag frågade hur mannen som körde bilen framför oss mådde och han svarade:-Bra!
Kvinnan i den korsade bilen klagade över nack- och bröstsmärtor medan hennes man, han som körde deras bil,  pratade lugnande till henne. Hela dörrsidan var intryckt...
Polis & ambulans kom....

Ett ögonblicks verk & vi får nya perspektiv på tillvaron....
Åtminstonde för en stund!
Vilken tur att det inte var vi!!!!!

Min Dotters vän är kvar på sjukhuset (hon som skadade ryggen/nacken förra helgen)...
Hon ÖVERLEVDE MIRAKULÖST och nu återstår en lång och kämpig tid för att "komma tillbaka" till vardagslivet...

Vardagslivet går vidare för oss.....
Bilden här ovan tog jag på mitt gamla kök, nå´n gång i april...
Jag har ju gnällt över att mit nya kök aldrig blir klart...
Vi har lagt in nytt trägolv, bytt köksskåp, satt pärlspont i taket och bytt ut ett fönster och satt in en dörr....
(Jag ska visa dig en bild när det är klart!)

Varför gnäller jag över att KÖKET aldrig blir klart??

JAG BORDE BYTA PERSPEKTIV LITE OFTARE!!!

I mitt arbete på en grundskola brukar jag ofta säga:
-BYT PERSPEKTIV! till kollegor....

Försök att tänka dig in i elevens situation eller i förälderns situation...
Eller kanske i kollegans situation....

Till eleverna kan jag säga:
-Hur tror du läraren tänkte då?

Det handlar om att
SE TILLVARON MED NYA PERSPEKTIV!
Det är först då man kan bli lite mer ödmjuk inför andra människors handlande, tror jag....

Det är lätt att säga men inte lika lätt att efterleva!

Ikväll avslutar jag med tre svenska uttryck kopplade till axlar & nacke,
med tanke på att den påkörda kvinnan som klagade över smärta i dessa kroppsdelar...
Jag hoppas att hon mår bra nu.

Hon knycker på nacken = Hon visar att hon struntar i det.
Han får en klapp på axeln = Han får uppmuntran.
Han ser henne över axeln = Han ser ner på henne.
                                                    Han tycker han är bättre.

I morgon (söndag 16/9) ska jag till Jönköping tillsammans med familj och goda vänner.
Det är husvagn- och husbilsmässa...

SKÖT OM DIG OCH DINA NÄRMASTE MEDMÄNNISKOR!

Lev & Må!




Kommentarer
Postat av: Camilla K

Fyy vad otäckt! Man får sig verkligen en funderare och ser saker och ting ur helt andra perspektiv precis som du skriver...men tyvärr återgår man ju så småningom till det gamla vanliga igen! *hur tusan man nu kan göra det!?*
Även jag har vid 2 tillfällen sett riktigt otäcka trafikolyckar på nära håll....den första redan när jag var i 10års-åldern. Dödsfall i båda fallen. Man glömmer det aldrig!!
Köket här ovanför minns jag väl när jag ser det. Vet att jag även stått i det där hörnet och lagat färdigt maten vid något tillfälle under vår dagmammetid för 100 år sedan eller så *minns dock varken vad det var för mat eller varför...men någonstans i bakhuvudet dyker potatis- och purjolökssoppa upp?! Brukade du laga det?*
Ha en bra dag i Jönköping imorgon! Här ska vi bara vara hemma och kurera våra förkylningar!!

2007-09-16 @ 00:17:09
Postat av: Eva

Livet är verkligen inget att ta "bara" för givet, vilket jag gör 99% av dagarna... så det är nyttigt att stanna upp och tänka till. Det får jag göra när jag kikar in hos dej. Du har så mycket klokt att berätta och jag sitter alltid här och nickar "mmmmm" och stannar upp för några minuter.
Något händer, man hamnar i ett annat vardagstempo för ett tag... sen konstigt nog, går det ett tag och man är tillbaka där man var innan. "Tiden läker alla sår".
Jag har funderat mycket på hur det gick med dykolyckan du berättade om.
Ha en fin söndag!
Kramar

2007-09-16 @ 11:28:06
URL: http://cloudberrie.blogspot.com
Postat av: Ann

Ja tänk om alla ungdomar här som kör som galningar på vintern kunde ta till sig dina ord, det händer så fort och sedan är livet ett annat.
Ja visst är det väl en ny husbil på gång?
Vi har kollat hus och hus och så säger då grannen att ni kan köpa min lägenhet men vi vet inte hur säkert det är att han menar allvar, och så ska man då börja tänka igen.....oh om jag bara slapp det. Tänk om man visste vad som händer till nästa år.
ha det så gott. Ann

2007-09-16 @ 17:10:32
Postat av: Camilla K

Hur är det med dig? Hoppas tandvärken gett med sig nu när du fått medicin!
I morgon tar vi nya tag igen!
Kram C

2007-09-23 @ 15:43:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0