Att bevara en HEMLIGHET.....

Rovinj

Bilden här ovan har jag tagit i en gränd i staden Rovinj.....
Den ligger i Kroatien,
jag tror att den kallas "Lilla Dubrownik" på grund av att alla fina och smala gränder lutar åt olika håll,
vindlande trappor med blomsterkrukor överallt......
Det var en solig och varm eftermiddag,
vi letade efter en restaurang.

Jag fotograferade allt i "min väg"...
Allt var så annorlunda mot hur vi har det i Sverige...

Husfasader till exempel....
Putsen ramlar av...
So what?

Tvättmaskinen placeras på gatan....
 Den fungerar bra där den står....
What´s the problem?

Trappstegen slits ut....
Vänner kommer och går....
Trappen fyller fortfarande sin funktion även om den inte är den vackraste...
So what?

Fönstren har inga gardiner eller små lampor...
Istället hänger där tvättlinor med
trosor, mattor, tröjor.....
What´s the problem?

Joo, problemet är att många av oss svenskar har så höga krav!
Husfasaden ska helst vara nymålad, nypusad eller åtminstonde hel!!
Tvättmaskinen ska stå i tvättstugan, där golvet har klinker och smutstvätten ska vara "osynlig"
Trappstegen till våra hus ska vara hela och fina,
antingen i trä eller betong/klinker.....
Dammråttor ska inte heller finnas på dessa steg,
även om vänner sällan kommer på besök måste det vara rent & snyggt!!!
I våra svenska fönster
bör det finnas en blomma eller en lampa....
eller nå´t annat....
Tvättlinor existerar inte hos oss, inte i fönstren i alla fall....

Vad är det egentligen jag vill säga?

So what !!!!! .....(resten får du gissa själv, använd din fantasi!!!)

Livet rullar vidare....
I morgon tar jag min sista penicillindos och jag hoppas att infektionen inte kommer tillbaka.

Min pappa har fått ett rum på ett äldreboende nära min arbetsplats, så nu kan jag och övriga familjemedlemmar hälsa på honom ofta....

Min mamma styr och ställer i huset, hon städar och har sig.....


Avslutningsvis ska jag berätta att jag varit på anställningsintervju i torsdags..
Det var egentligen en "HEMLIGHET"...
Men hur lätt tror du att det är att bevara en hemlighet i lilla Motala????
DJUNGELTELEGRAFENS TRUMMOR SLÅR SNABBT!
Jag hade inte förväntat mig att bli kallad på intervju, så jag blev glatt överaskad.
Det var en tuff "mangling" som gav mig nya erfarenheter!
Många arbetskamrater har sagt snälla & positiva saker till mig då djungeltelegrafens meddelande nått dem.
DET VÄRMER!
Även personen som meddelade att arbetet gått till annan sökande hade positiva omdömen att säga om mig...
Det värmde också!
Alltså.....Jag fick inte jobbet,
men en viss förändring vad gäller min tjänst resulterade det hela i...
DET KÄNNS BRA!!!

Hörde på radion att någon sa så här om att göra olika val vad gäller arbetsbyte, bostadsbyte elller dylikt:
tänk inte så mycket på vilket val du ska göra utan lyssna på dig själv...
Tänker du till exempel så här när du ska byta jobb:
-Åh, då får jag ju lämna mina trevliga arbetskamrater....
Då ska du inte byta jobb!!!
Om du istället tänker:
-Åh, tänk vad många nya arbetskamrater jag kommer att få....
Då är du redo att byta jobb....

Jag tänkte att det skulle vara roligt att byta arbetsuppgifter och få pröva nya utmaningar MEN....
tråkigt att lämna både arbetskamrater och elever så jag ska STANNA kvar på skolan, tills mitt "tänk" förändras!!

En kväll i veckan som gått har jag varit ute på Vättern, i båt, tillsammans med goda vänner.
Vi åt, sjöng och pratade....
Det var väldigt TREVLIGT!!!...så Aristoteles hade nog rätt då han sa:

Utan vänner skulle ingen välja att leva,
även om han hade alla tänkbara ägodelar.

Nu är det seeent...jag ska läsa lite för mina smågrabbar innan vi hälsar på hos John Blund...

KRAM.......................    LEV & MÅ!!!


Kommentarer
Postat av: Eva

Å så KLOKT skrivet!!! Jag skulle önska att den texten kunde publiceras offentligt, så ALLA Svenskar fick läsa och fundera. Vi har så konstiga värderingar. Våra krav hänger som "strypsnaror" och hindrar oss att leva det spontana lustfyllda liv våra vänner i andra länder lever.
Kramar från Eva

2007-10-01 @ 20:09:57
URL: http://cloudberrie.blogspot.com/
Postat av: Camilla K

Nu gör jag försök nr 2 att skriva här ikväll...nyss försvann mitt inlägg när jag skrivit in koden, och ersattes bara med en ny kod undan för undan!
Verkligen tänkvärda rader du skrivit. Jag om någon har ofta höga krav på saker och ting och ställer oerhört höga krav på mig själv..och till vilken nytta då kan man fråga sig. Vem bryr sig.. förutom jag då förstås!! Vet ju att våra vänner gärna kommer hit oavsett om jag storstädat eller inte....eller att gäster lika gärna kan äta en köpt kaka till kaffet än en hembakad. Jaja...du vet hur jag är!!
Blev jättenyfiken på jobbet du sökt..men lite glad att du inte fick det. Du behövs på vår skola!! Undrar vilka förändringar det ledde till??
Skönt för din pappa..eller kanske mest för er andra kanske att han nu fått komma till ett äldreboende inom gångavstånd från er alla. Måste kännas skönt att bara kunna kika in några minuter utan att först behöva planera det. Hoppas han kommer att trivas!
Kram C

2007-10-01 @ 21:26:40
Postat av: Carola

Du vänder och vrider på olika infallsvinklar i livet och vardagen. Undrar ur många som gör så.... inte jag i allafall. Men jag blir glatt överraskad av mina egna funderingar som du ger mig omedvetet. Det ljusnar lite där uppe...
Jag blev nyfiken över vilka förändringar som blev i samband med intervjun. Tråkigt att du inte fick tjänsten för jag tror att du har mycket att ge där däremot är jag glad för eleverna att de få ha kvar dig där du allra bäst behövs. Du ser dem!!
Kramar

2007-10-02 @ 10:39:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0