När ALLT är................

Stangt

Idag är det inte SÖNDAG....jag vet...

I söndags var jag i JOKKMOKK och jag försökte verkligen skriva på min blogg via telefonens internet-funktion..
DET LYCKADES INTE!

Jag har varit på min svärmors 70 års fest och det var en trevlig tillställning.

GOD MAT, GOD DRYCK, TREVLIGT SÄLLSKAP & DANS...

Det är verkligen roligt att besöka norra Sverige men också deprimerande...
Vad menar jag med det?

Jooo, det finns liksom ingen framtidstro.....

Husen är nergångna, folk "bara" bor
.......det känns som om ingen vill satsa några pengar på sitt hus...

Affärslokalerna är  tomma...ingen kan driva en rörelse och leva på den.....
.......det känns som om ingen vågar satsa....

Kiosken är nedlagd.....
...vem kan driva en så´n när de "stora" bensin-jättarna har mack i närheten????

Kommunen då??????????

Vi ville besöka Ajtte, ett väldigt fint museum som jag verkligen kan rekomendera...
men....
DET VAR STÄNGT!

Kyrkan då?? En söndag......
DEN VAR STÄNGD!

Då tänkte vi åka till kraftstationen i Porjus, där finns också ett museum....
men...
DET VAR STÄNGT!!!!!!

Macken och sportaffären var öppen liksom de två mataffärena.......
Men vem vill "irra runt" bland mjöl, limpor, mjölk,långkalsonger och bensin i flera timmar???

Hur kommer det sig att SVERIGES POLITIKER satsar på storstäder och inte på glesbygd?
JAG UPPMANAR ER ATT TÄNKA OM!

Jag blir både
nedstämd
&

glad
eftersom JOKKMOKK har underbar natur och ett helt annat TEMPO än storstaden....
Det är lätt att varva ner, det finns så många trevliga människor som bidrar till att man känner sig som "hemma"..

Nu har jag "svamlat" färdigt för idag.

På söndag ska jag lägga in några fina bilder som jag tagit på min JOKKMOKKSRESA....
tills dess vill jag "bara" påminna dig om att:

Vänlighet är svårt att ge bort

för den ges oftast tillbaka.


KRAM från mig till dig/ Lev & Må!


Kommentarer
Postat av: Carola

Jag blir riktigt orolig över, när du säger att det inte finns någon framtidstro. Inget arbete - inga pengar - ingen upprustning av hus osv... Allt är stängt eller nedlagt. Vart är vi på väg...

2007-10-10 @ 08:26:50
Postat av: Kristina

Håller med om att framtidstron inte finns kvar i många inlandskommuner i Norrland, det finns dock exempel på motsatsen, i Arvidsjaur te x händer det massor och det byggs nya butiker, nya arbetstillfällen kommer m m. Din blogg är jättefin med så mycket tänkvärt, jag kommer att hälsa på ofta!

2007-10-11 @ 11:03:43
URL: http://traskpaddan.blogspot.com
Postat av: Camilla K

Så himla sorgligt! Håller helt med. Tänk om alla politiker!!!
Kram C
Ps. Har skickat mail til dig ang. Visby

2007-10-13 @ 20:32:24
Postat av: Eva

Ja nog är det så... mitt lilla barndomssamhälle Dorotea håller också på att sakta men säkert dö ut. Ingen vågar satsa, de unga flyttar och medelåldern hamnar höööögt. Santidigt har alla kommuner oavsett storlek skyldighet att upprätthålla service, kommunikation, vård etc. Ohållbar ekvation!
Här i Gällivare känns det att det börjat gro framtidsanda igen. Här ploppar nya affärer upp, vägnätet byggs om, hus flyttas och nya kvarter växer sakta fram. Allt tack vare att våra två stora gruvor växer och expanderar. Så jag är tacksam att bo här och inte i grann "byn" Jokkmokk. ;)
Jag tycker att ALLA inlands kommuner SKA leva!!!
kramar

2007-10-16 @ 17:33:41
URL: http://cloudberrie.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0