När något oväntat händer......

När något oväntat händer......

När kan man bli förberedd på det oväntade?

Det OVÄNTADE kan vara av både POSITIV art och mindre ANGENÄM!

Men kan man vara förberedd??

Bilden här ovan tog jag på en OVÄNTAD GÄST då jag var på 70-års kalas i JOKKMOKK för en tid sedan....

Alla som befann sig på festen undrade:
VEM ÄR det som gömmer sig under masken??
Det kom en oväntad känsla över oss alla, med skräckblandad förtjusning undrade vi ...
VEM ÄR DET?

Det kom fler utklädda gäster samtidigt
EN TOMTE MED STORT SKÄGG
ETT SPÖKE I GASTKRAMANDE ANSIKTSMASK

Vilka var dom?
Jo, det visade sig vara kära vänner som överaskade med detta "hyss"...

På tal om hyss..
ASTRID LINDGREN skulle ha fyllt 100 år i veckan som gått utifall hon hade levt...
Hon har bjudit många barn (och vuxna med för den delen) på oväntade berättelser,
dessa kommer att leva vidare i det oändliga....

På "min" skola har vi firat Astrids födelsedag med en TEMADAG.
Alla som ville fick klä ut sig till en figur som denna sagoberättare har hittat på.
Jag var
"PRUSsELUSKAN"
eller ska man kanske vara mer korrekt och säga Fru Pruselius?

Skolans elever blev överraskade för det var oväntat, att jag skulle byta skepnad...
Jag ville helt plötsligt sätta barn på barnhem, om de inte hade något hem vill säga...
Jag kom till skolan lagom som fritidsbarnen hade ätit frukost färdigt, jag gick dit och "såg till" så att barnen skötte sig, så att alla lämnade blickorna så som de skulle..

Jag kontrollerade också att de vuxna skötte sig...
 De allra flesta betedde sig helt annorlunda...en del barn såg förskräckta ut, med skräckblandad förtjusning gjorde de som jag sa...
några blev busigare än vanligt och  en del blev tystare än vanligt....
Även fröknarna betedde sig annorluna, de är ju inte vana att det kommer någon dit och "domderar"

Ett par pojkar (oberoende av varandra) frågade, flera dagar efter att jag bytt tillbaka till min egen skepnad:
-Varför hamnade jag inte på barnhem som du lovade?

Det var inte lätt att svara på!!!!

Till Fars DAG hände också något oväntat...
På morgonen ringer min moder och säger att min Far inte orkar komma hem, han är såå trött!!!

I går kväll hände också något oväntat....
Personalen på det äldreboende som min Far bor på visste inte hur de skulle agera eftersom min Far inte ville ta sin medicin...
Jag åkte dit, och när jag visar mig hos honom tar han medicinen genast.....
Utan minsta protest!!!
Det var OVÄNTAT! Jag trodde att jag skull få övertala honom,,,,

I "skolans värld" händer det oväntade saker varje dag!!!!!!

En kär KOLLEGA ramlade på cykeln häromdagen...Det var både väntat och oväntat...
Hon hade själv tagit en annan väg, inte den vanliga, "bara" för att det var halkigt...
Ett ledband vid tummen slets av och nu är hon opererad och sjukskriven flera veckor!
Jag sänder HENNE många VARMA KRYA-PÅ-DIG-HÄLSNINGAR!

En annan kollega fick nu mer arbetstid...eftersom den sjuka måste ersättas...
Det var OVÄNTAT och glädjande, för den personen, eftersom inkomsten då ökar så här till JUL!

Andra oväntade händelser kan vara.....
Elever som "alltid" är så trevliga följer helt plötsligt inte skolans regler,
elever som man inte förväntat sig ska följa reglerna följer reglerna utan protest...
Vuxna som säger saker man inte förväntat sig....

Kanske borde vi ställa oss frågan:
Vofför gör di på dette viset?

På TEMADAGEN var vi utklädda  utefter Astrids fantasier...
men vilka masker eller roller följer vi egentligen??? I det dagliga livet??

Nu har jag "svamlat" färdigt....
Kanske är allt jag skriver bara FJASKFOREN?

Men avslutningsvis ska jag svara på min fråga:
KAN MAN VARA FÖRBEREDD PÅ DET OVÄNTADE?

Ja, till viss del kan man det....
Det handlar till stor del om min egen inställning..

Vill jag se möjligheter eller hinder?
Glädje eller sorg?

Vi vet alla, att vi kommer att möta OVÄNTADE HÄNDELSER....
Njut av livets slingrande bana och jag instämmer i det ryska ordspråket:
LEV FÖR ANDRA OCH ANDRA SKA LEVA FÖR DIG!

TUSEN STJÄRN-KRAMAR♥

Lev & Må!

Kommentarer
Postat av: Carola

:)...
jag kan se barnen framför mig när du är prusseluskan! Känner hur glädjen sprider sig i min kropp. Du är lite full i fasiken som gör att livet leker, här hänger inget löst.

Kramisar till dig från mig

2007-11-18 @ 15:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0