Livsnjutning & Tokforen!

Livsnjutning....

Här ovan ser du en bild som jag tagit hos en UNDERBAR FAMILJ i LAPPLAND.
Varje gång jag hälsar på hos dessa gästvänliga människor tänker jag
DET HÄR ÄR LIVSNJUTNING PÅ HÖG NIVÅ!

Min morbror har faktiskt också samma inställning (som familjen ovan) till alla "måsten".

 Han säger: -Hä gå, in´t behöv ja tocke tokforen...Ja ha allt!
(En liten översättning skulle kunna vara: -Det går ändå, inte behöver jag hålla på med såna dumheter)



Jag har mycket att lära av hur de tänker och hur de lever sina liv...

Om jag skulle bo i huset, bilden ovan,  skulle jag

  • VARA TVUNGEN att skotta
  • VARA TVUNGEN att ställa in cyklarna då snön föll
  • VARA TVUNGEN att bära in veden
  • VARA TVUNGEN ATT...........in i det oändliga, det tar liksom ALDRIG SLUT!!!!

Men för vem är dessa "vara tvungen-sysslor" ett måste???

Tyvärr har jag inget svar....
Helgen med Bettan i förra veckan var en så´n riktig livsnjutar-helg...


Min man är just nu i Lappland för att ordna med ett
"TOKFOREN-projekt"......
Jag hoppas att han njuter av kyla och vinterns första snö....

Vi är nog välkända för att ha en massa "TOKFOREN" för oss....
Människor som känner oss blir inte förvånade då vi presenterar våra ideér.

Det är vårt kök, som visst aldrig blir färdigt.....men nu har vi i alla fall bestämt oss för att ha stockar i taket.
STOCKAR FRÅN LAPPLAND, vad annars?????
Dessa stockar ska dölja de metallbalkar som håller upp huset,
metallbalkarna har alltså ersatt borttagna bärande väggar.

Mannen har varit ute i skogen tillsammans med sin kusin, Robinson E, och "jagat" torrtallar...

I morgon ska de klyvas....

Det Japanska ordspråket säger:
Även ett vissnat träd förskönar berget.
....och jag får väl skapa ett nytt ordspråk:
Även en torrtall förskönar köket...
(om det nu blir bra med torrtall i taket)

Jag har arbetat på NOVEMBERLOVET, på fritids.
Barnen är HELT UNDERBARA...
De säger så mycket kloka saker som är så TäNKVäRT.
Jag blir glad av att lyssna på deras tankar och där finns inga "måsten"...
Inga meningar som börjar med:
-Jag är tvungen att.....

Nu ska jag FÖRSÖKA radera bort dessa ord i mitt språk.
Istället ska jag säga:
-Jag har förmånen att.........

Nu ska jag hämta yngsta sonen, han är på ett födelsedagskalas i gymnastiksalen på skolan...
Tänk vad de ska ha sprungit omkring....
Jag ska njuta av mina barns ENERGI och tänka på alla roliga TOKFOREN jag har framför mig!!!!

Vi ska väl också ta en promenad på kyrkogården. Det är så vacker med alla tända ljus. Vi får tända ljus i minneslunden eftersom ingen av våra släktingar ligger begravda här utan i norra Sverige, i Stensele närmare bestämt. 
VI TÄNKER PÅ DEM LITE EXTRA MYCKET DENNA HELG.
Det är ju tack vare dem vi finns här på jorden.....

Avslutar med "barn-tankar" ur boken: Gamla tanter lägger inte ägg" av Mark Levengood och Unni Lindell.
Håkan, 7 år säger:

Bonden är en väldigt lycklig man,
först och främst för att han har en traktor,
men också för att han slipper jobba.

LEV & MÅ!


Kommentarer
Postat av: Carola

Jag tycker om era "tokforen" :) det står liksom aldrig stilla hos er.
Varma kramar till er från mig

2007-11-04 @ 16:56:46
Postat av: Ann

Ja vad ska man säga. Jag som bor i en trea med tre ungar en man och två hundar, jag går ju emot allt som folk tycker är viktigt, ja du vet ju hur det ser ut. Vi har inga måsten till att ha en massa prylar och när vi tänker hus så tänker vi på allt som andra MÅSTE ha, och då vill vi inte ha hus längre. Ett hus innebär ju skotta snö, vilket innebär i förlängingen en snöslunga,, vilket i sin tur innebär att vi måste ha en altan, som i sin tur måste inglasas, vilket i sin tur innebär att vi og måste ha en stuga vilket då innebär att vi måste ha en skoter vilket då innebär att vi måste ha en ny bil för att vi måste då ha en dragkrok så att vi då måste ha en släpkärra...och så vidare och så vidare och då vill vi bo i lägenhet, fast "bara " ett rum till!!! Snälla!!!!

Ja så mannen är och känner på snön, han gillar den visst ändå tror jag. Nästa projekt kanske bli att flytta hit!!!!!!!!!!!!!!!

Ha det gott Ann

2007-11-04 @ 19:12:42
Postat av: MoralMamman svarar

Jaa, du Ann jag kan inte annat än skratta då jag läser det du skriver...Vi bor ju som du vet i hus, ett ganska stort sådant, 250kvm! När snön kommer MÅSTE vi skotta och VI HAR EN SNÖSLUNGA som vi inte använt på sådär ca 10 år. Vi har också en altan som vi HAR INGLASAT, det som någon kallar pensionärskuvös...Utanför altanen har vi grävt en sexkantig pool...Vi har haft en stuga vid Vindelälven...som vi till slut insåg var rena TOKFOREN eftersom det var ca 100 mil dit enkel resa. Den har vi sålt....Ja och så var det där med snöskotrar...Det är klart att man MÅSTE HA SNÖSKOTRAR om man har en stuga i norra Sverige. Vi har haft 4 st samtidigt...rena TOKFOREN eftersom vi inte kan köra alla dessa samtidigt...Men idag har faktiskt mannen sålt den sista snöskotern(av de 4)...Han passade på när han ändå var "hemma" i Skarvsjöby. Det är visst ishalkigt på vägen så i morgon MÅSTE han åka till Storuman och köpa vinterdäck till vår nya V70 som vi "bara" har haft i 2 veckor. Den har många finesser så man känner sig nästan som en rymdförare när nyckeln, som inte är nå´n nyckel utan en plastdosa, ska stoppas in i hålet...Sedan är det bara att trampa på bromsen och trycka på knappen!!!! Naturligtvis har vi dragkrok och släpkärra också...Fyra husbilar och några vespor/motorcyklar har också hunnit "flyta" förbi på livets väg...
Fortsätt ni att bo i LÄGENHET & NJUT av er trångboddhet...
Min mormor sa ofta:
-Njut av den intensiva tiden då barnen är små och behöver din uppmärksamhet, för det är den ROLIGASTE TIDEN I LIVET!!

Hon var KLOK min mormor, det var också hon som lärde mig orden...
LEV & MÅ!

...och det där med norrlandsflytt för våran del finn i tanken ibland men vi inser att det inte skulle vara praktiskt möjligt under arbetsför livstid, men när vi blir pensionärer, om vi nu får förmånen att bli det, då kanske vi kommer!!!

KRAMA FAMILJEN FRÅN MIG

2007-11-04 @ 19:50:20
Postat av: Ann

Praktiskt möjligt under arbetsför livstid!!!! Va tror ni inte det finns jobb här? Snart ska väl gruvan öppnas och det startar nya företag, och inte ett hus är till salu. Så vi har helt enkelt inte något val, och på tal om det så har ju barnen snart slutat skolan så då flyttar vi väl efter dem när de ska ut i världen. Ja vem vet hur allt blir.
Du jag har ofta undrat just detta hur det kommer sig att du som inte verkar vara en sådan prylmänniska har haft få mycket prylar!!!! Eller är det killgrejer?????

Ha det gott och krama tillbaka.
Ann

2007-11-04 @ 21:53:57
Postat av: Eva

Å vad klokt! Å vad tänkvärt!
Jag bara njuter och nickar när jag läser det du skriver. Alltid så intressant läsning.

STOR KRAM

2007-11-10 @ 09:30:17
URL: http://cloudberrie.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0