FARS DAG!

64625-71

Jaha, söndag igen och idag är det FARS DAG!

Bilden här ovan är tagen 2003-06-30 kl. 10:12 (all denna tidsangivelse håller kameran reda på)
Det är min FAR och min äldsta Älskade Dotter som poserar framför huset i Nyhyttan,
huset där min FAR är född 1921.

Tänk om jag skulle få möjlighet att vrida tillbaka tiden,  och få sitta som en liten fågel någonstans, och "bara" betrakta hur livet pågår kring detta hus.....
VILKEN UPPLEVELSE DET SKULLE VARA!

I mina tankar kan jag ju vrida tiden tillbaka till den tid då jag själv var liten...
Minnen, då min KÄRA FAR tog sig tid att vara ett stöd,
såsom alla fäder MÅSTE VARA..
Jag var väl så där en 7år och hade över 40 graders feber.
 Min Far låg bredvid mig i sängen och höll om mig, för jag var väldigt rädd.
Vettskrämd!!
Hela sängen var full av ormar....
Slingrande stora tjocka ormar...
Jag hallucinerade!!!
Min Kära Far visade mig att det inte fanns några ormar.
Vi skakade lakanen och tittade under madrassen och under sängen...
INGA ORMAR!
Men så fort jag låg där i sängen igen var ormarna där.....
Proceduren upprepades om och om igen...
-Titta inga ormar!
Lakan som skakas...
Titta under sängen...
o.s.v ..... 
När ormarna  till slut försvann kom det istället hjordar med tjurar springande emot mig...

Precis som det tyska ordspråket säger, är det :
Lätt att bli Far, svårt att vara Far! 

Jag hoppas att alla föräldrar inser hur viktigt det är att de är föräldrar till sina barn och inte kompisar.

Bengt Grandelius är leg. psykolog och han har stor erfarenhet av socialt behandlingsarbete med barn och ungdomar. Jag ger ett boktips så här på FARS DAG:
ATT SÄTTA GRÄNSER  - ett villkor för växande, skriven av Grandelius.

I denna bok får alla som möter barn och ungdomar råd och stöd som hjälper oss att vara en bra vuxenförebild oavsett om vi är FAR, MOR, pedagog, mormor, farfar m.m. Det är en lättläst bok som man inte behöver läsa från pärm till pärm. Den innehåller inte svåra termer utan den är lättbegriplig. Läs den, är mitt råd.

Idag ska jag hämta min FAR på äldreboendet. Nu är det jag som får vara hans stöd då vi ska bege oss ut på en provtur med vår nya Volvo V70. Han vill gärna åka en extra sväng innan vi beger oss till huset där hon bott i nästan 40år...Min Kära Mor har lagat mat, så alla samlas där.
Min Kära Far sa så här till mig i slutet på veckan:
-Jag kan ju köra bilen till gatan där vi bor, jag ser ju inget, men jag känner väl till vägen så jag kan köra ändå!
Det är ju ganska underligt, men jag kör på känn!

ÄLSKADE FAR du får sitta bredvid....

Avslutar veckans bloggtext med min FARS DIKT:

Sanningens ord
Jag mina gamla ögon sluter
räknar timmar och minuter.
Tiden sakta går
att bli gammal en tid så svår.
Men begränsad är vår tid på jorden
det ligger mycket sanning i de orden.


Önskar dig en fortsatt bra vecka tillsammans med det arabiska ordspråket:
Var dag av ditt liv är ett blad i din historia.

KRAMAR.

LEV & MÅ!


Kommentarer
Postat av: Eva

Vilket vackert hus, så mycket historia och precis som dig kan jag bli stående och fundera över vad jag skulle få höra om väggar kunde avslöja berättelser från förr.

Vilken gullig liten Far du har och vad tryggt att kunna vara hans stöd en dag som denna.

För mig firas Fars dag med snöskottning & en god middag till sambon, döttrarnas Far och ett telefonsamtal till mamma för att be henne gå till pappas grav och tända ett ljus.

Att sätta gränser är riktigt läsvärd och en bok som borde ingå i föräldrarutbildning den dagen man blir gravid.

Kramar från Eva

2007-11-11 @ 19:24:16
URL: http://cloudberrie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0