Min familj 1984

Familjen
Hej igen!!!!
Jo, jag lever efter operationen....
TACK TILL ER SOM GETT UPPMUNTRING I FORM AV ORD, BLOMMOR, BÖCKER OCH INTE MINST GEMENSKAPSKÄNSLA....Den är oersättlig!!!
TUSEN TACK!!!

Jag sa till svärdottern: -Så lätt blir ni inte av med mig!
Inte så att hon vill bli av med mig, det tror jag absolut inte, utan det var bara ett sätt att säga:
JAG LEVER och ska försöka göra så i minst 50 år till, om GUDARNA är med mig, vill säga...
Jag har sovit middag varenda dag och försökt lata mig...
Ni som känner mig förstår hur svårt det har varit!!!!
Jag har också hunnit fylla 49 år!!!
HJÄLP!!! Snart 50?????
Ja,ja....det är bara att hänga med så länge man får den möjligheten............................

Här ovan ser ni en bild av min familj 1984. Jag är 23 år yngre än nu, och detsamma gäller övriga familjemedlemmar....sedan dess har två söner till förgyllt vår tillvaro.
BARN är livet!!!!

NU "måste" jag ju bara skriva om PLIKTBARN & LUSTBARN
Jag var ju på en föreläsning 2007-04-27 där Lars Lindsjö föreläste
Han var såååååå bra!

Jag gillade det han sa
och ett av hans viktigaste BUDSKAP var att vi vuxna/ pedagoger måste vara medvetna om att vårt eget förhållningsätt i MYCKET STOR UTSTRÄCKNING påverkar hur eleverna beter sig!!!

JAG INSTÄMMER HELT!!!!!

Barn idag fungerar på ett helt annat sätt än vad barn gjorde för 50 år sedan.
Barn för 50 år sedan var PLIKTFOSTRADE eller LYDNADSFOSTRADE.
Pliktbarn har en osund förmåga att få sina egna behov tillfredsställda.
De lärde sig att vänta på se´n...
De lärde sig att plugga ska man göra.
Fråga inte varför du ska lära dig det här även om det känns meninglöst
Du kan komma att ha användning för dessa kunskaper senare i livet.
PLIKTFOSTRADE barn gör det som omgivningen förväntar att de ska göra!
De ska tillfredsställa andras behov, tex lärarens eller förälderns.

DAGENS BARN är LUSTFOSTRADE!!!
Lustfostrade barn bryr sig i väldigt liten utsträckning  om vad andra förväntar sig att de ska göra.
Lustfostrade barn gör det som de känner för att göra.
De vill inte lära sig meningslösheter utan
de vill lära sig så´nt som de har användning för HÄR & NU!

TÄNK ER NU att det är PLIKTFOSTRADE pedagoger som möter LUSTBARN...
Inte konstigt att dessa kommentarer fälls i personalrummet:
-Tänk förr, då var föräldrar riktiga föräldrar.
Då kunde föräldrar minsann uppfostra sina barn!

Lars Lindsjö menar att dessa samtal/diskussioner är destruktiva och
 DE SKA INTE SKE PÅ ARBETSTID!!!

Istället gäller det att föra konstruktiva diskussioner
 som leder till att dessa LUSTBARN lär sig saker som de upplever meningsfulla!!!

HÄR HAR PEDAGOGERNA ETT STORT ANSVAR!!!!

Som jag sagt tidigare.
LARS LINDSJÖ HAR SÅ RÄTT!!!!


Han har arbetat i 30 år med "gräddan av gräddan" av de värsta av värsta!!!
DESSA MÄNNISKOR ÄR INGA MONSTER!!!!
De behöver vuxna som hjälper dem att utvecklas till goda samhällsmedborgare
De har rätt att känna "att de duger som de är"
DE har rätt att få lära sig känna empati och gemenskap
DE MÅSTE FÅ VUXENSTÖD!!!!!!
I annat fall går det inte så bra..........

Vi vuxna måste ge barn struktur och gränser
SOM VI VET ATT DE KLARAR AV
Kraven ska vara ställda utifrån barnets FÖRMÅGA
Ger vi barnen för höga KRAV blir de ouppnåliga
och barnen börjar göra "HYSS" istället......

Lars Lindsjö sa också en annan sak som jag håller på att diskutera på min skola.
Ett exempel:
Alla 10-åringar i 4:an kan INTE HA SAMMA REGLER
eftersom de inte befinner sig på samma MOGNADSNIVÅ!!!!

De som är omogna klarar inte av kraven och sabbar istället för de andra.
BARN KLARAR AV/ FÖRSTÅR ATT ALLA INTE HAR SAMMA REGLER
men det är de vuxna som inte "klarar av" det!!!!

Skulle kunna skriva mer men nu ska jag sluta innan det blir en
"HALLELULJA-SKRIFT" av Lars Lindsjös föreläsning!!!

Mina slutord kommer naturligtvis från barnen
(Vi har mycket att lära av dem)
Mark Levengoods bok "Gamla tanter lägger inte ägg"

Magsäcken är väldigt viktig. Om vi inte hade haft den skulle maten åkt ner i benen.
                                                                                                                              Lars, 6 år

Av djuren lagar man mat, stek och köttbullar och korv. Djur kan grillas till exempel eller kokas.
Människor kan bara sola sig.
                                         Stina, 6 år

Jag hoppas att du njuter av solvärman och vardagen.
Har du barn omkring dig NJUT AV DEM OCKSÅ!!!
De växer alldeles för snabbt.........

LEV & MÅ
KRAMAR till dig från mig
                                          

Kommentarer
Postat av: Ann

Herre Gud så jäkla bra!!!!! Honom ska vi ha! Var får man tag i honom? Ska genast printa ut det du skrev och visa för min kolleger.
Ha det gott och du det var jätteroligt att prata med dig.
Kram Ann

2007-05-20 @ 15:27:33
Postat av: Moral-MAMMAN igen!!!!!

Hej Ann!
Mitt tips är...
slå in Lars Lindsjös namn på en sökmotor och du får upp en massa förslag på olika kurser....
Denna man är visst riktigt engagerad i barn/ungdomar, föräldrar och profesionella personer inom förskola och skola.
Jag lovar HAN ÄR BRA!
Han ger konkreta tips också...ännu bättre!!!
Tack för födelsedagssamtalet, det värmde!
Hälsa dina arbetskamrater från en
SPECIALPEDAGOG & MORALMAMMA i MOTALA...
Hon kan och vet inte allt...
Men hon vill gärna lära sig nya saker och se utmaningar i sitt arbete.
KRAM

2007-05-20 @ 19:39:42
Postat av: Eva ~cloudberrie~

Vilken vacker familj! Fint foto!
Grattis i efterskott!
Vad skönt att du håller på att återhämta dig från operationen och att allt har gått bra.
Lars Lindsjö ska jag verkligen lägga på minnet, så klokt och så "huvudet mitt på spiken".
I stressen i vardagen kan jag erkänna att jag "ramlar tillbaka" till plikt & lydnads kraven på mina elever, även om jag tycker att 80 % av min pedagogiska gärning utgår från lust, både från elever & min egen sida. Jag har en underbar elev i min ena 7:a som ständigt ställer allt till sin spets och verkligen lever till fullo efter sin LUST. Hon vill veta vad nyttan är med att lära sig grammatik, hon undrar när man har använding för det i livet etc etc etc. Jag svarar henne alltid med ett leende, eftersom hon alltid
frågar med glimten i ögat och jag upplever inte henne som ett "hot" mot min roll som lärare. Tvärt om öpnnar hon mina ögon och får mej att reflektera dagligen över mina planeringar och de arbetsområden som de ska göra. Men denna LUST tjej är ett stort hot för flera av mina kollegor. Hon anses besvärlig, ifrågasättande, obstinat, gnällig...etc etc eftersom i deras ögon SKA elever följa regler, de har en PLIKT då de går i skolan...
Jadu Marianne, du väcker tankar kring ett väldigt VIKTIGT ämne! Så jag kopierar av ditt referat av Lars Lindsjö för att ta med mej till arbetslaget.
Ha en fin dag & var rädd om dej!
Kram från Eva

2007-05-23 @ 23:25:25
URL: http://cloudberrie.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0