FÖRTROENDE? Sant eller osant?

F?RTROENDE?

Idag är det SOMMARTID!
Kan man lita på det?
-Ja, det står ju i alla fall det i almanackan, och den har väl alla förtroende för?

SOMMARTID betyder för mig mer dagsljus, sol, värme, bad och semester då man hinner umgås med goda vänner......
Kan man lite på det?
-Ja till viss del......men inte helt....Vädret rår vi inte över. Det kan bli en regnig sommar.
Metreologerna uttalar sig i pressen.
En säger:
- DET BLIR EN VARM & SOLIG SOMMAR
Nästa säger:
-DET BLIR EN VARM & REGNIG SOMMAR
Den tredje säger:
-DET BLIR EN KALL & REGNIG SOMMAR

Skapar deras uttalande förtroende?
-Knappast!

I veckan som gått har jag tappat förtroendet över en person som gett mig ett muntligt löfte.
Det handlade om pengar....Jag vill/kan inte berätta mer om vem denna person är men jag tror mig veta att denna person inte läser min blogg.
Personens löfte har i alla fall visat sig vara osant!
Har jag lärt mig något av det?
Definitivt!
Alla överenskommelser av betydelse ska vara skriftliga!
Skapar det förtroende?
NEJ!

Jag har en nära och god vän som tappat förtroendet/blivit besviken på sin f.d. livskamrat!
De hade en skriftlig överenskommelse. VIGSELBEVISET.
Skapar de förtroende?
Knappast!

Förtroende får Du för en person som talar sant så mycket som möjligt. Ibland kanske personen i fråga inte vet hur han/hon ska göra...Du undanhålls något...Men om du konfronterar personen får Du ärliga svar...Inget slingrande och ljugande...Förlåt jag gjorde fel, det var inte meningen...Jag visste inte hur jag skulle göra....
ALLA MÄNNISKOR KAN GÖRA FEL eller förutsättningarna kan ändras...

Min besvikelse över det tappade förtroendet
har påverkat mig väldigt mycket, jag var ledsen på jobbet en dag...Det är inte vanligt kan jag säga....
En elev som jag kan kalla STEFAN såg att jag var ledsen. Denna STEFAN är en kille som många oroat sig över eftersom han varit otrevlig mot lärare och kamrater under lång tid. Han har skolkat och inte haft godkända resultat i nationella prov. Min kollega anser att denna STEFAN utvecklats positivt eftersom han nu blivit en social och trevlig kille. Det är färdigheter som behövs i livet. Min berättelse visar verkligen att min kollega har RÄTT!
STEFAN hörde delar av mitt samtal och såg att jag var ledsen ...Min kollega och jag gick iväg....
Senare på dagen (då jag blivit gladare igen) stod denna STEFAN utanför skolbyggnade tillsammans med en tjej. STEFAN stod med ryggen mot mig. Jag gick ut genom dörren och började gå mot en annan skolbyggnad...
Jag har passerat STEFAN och tjejen med ca 10 m
Då ropar Stefan ett högt: HEJ!
Jag fortsätter gå men vänder mig om. Är det till mig han ropar? (Vi känner inte varandra väl)
STEFAN ropar till mig: -Hej, hur är det?
Jag stannar och ropar tillbaka: -Det kunde varit bättre!
Stefan svarar:- Så kan man alltid säga..Ha det bra!
Jag svarar: -TACK!
och går vidare.....

Om Du visste vad GLAD jag blev för dessa ord.
SÅ KAN MAN ALLTID SÄGA! HA DET BRA!

I fredags fick jag ett mail som bekräftade det jag redan "förstått". Jag skrev ju om det förra veckan!

Hej Marianne !
Jag har sökt dig ett antal gånger på telefon men ej nått dig, skriver därför detta mail.
Vi har tillsatt vikariatet på XXX med en annan sökande. Vi tackar för visat intresse.

Kanske stöter vi på varandra i framtiden.

Med vänlig hälsning

XXX XXX

Det fanns i alla fall lite hopp bland raderna:Kanske stöter vi på varandra i framtiden?.


Jag önskar dig en trevlig vecka med Olle Wedholms ord: Att ibland stanna upp ett tag, kan vara enda möjligheten att orka gå vidare.


Lev & Må!

Kommentarer
Postat av: Carola

Hej vännen!
Kan man återfå förtroendet för någon som sårat en??? Det tror jag, men det kommer att ta tid. För det händer saker på vägen hela tiden, som gör att man får stanna upp och reflektera över det som skett. Få lite distans till livet!
Vill inte att du ska vara ledsen!
Kramar från mig

2007-03-26 @ 09:46:55
Postat av: Camilla K

Hej Marianne!
Kan läsa lite emllan raderna vad du skriver om....jättetråkigt och orättvist. Förstår om du inte bara är ledsen utan också heligt förb...
Tråkigt även med jobbet du sökt..tror det hade varit ett toppenjobb för dig...men som du sagt. Det går fler tåg!

Hoppas du mår så bra så ni kan ge er av norröver som ni planerat!

Kram! Camilla

Ps. Så mysigt foto på stortjejen!

2007-03-27 @ 16:40:22
Postat av: Ann

Och när ska ni fara norröver??????????

Ann som redan är norröver

2007-03-27 @ 22:21:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0