BOKREA!

BOKREA!
I veckan som gått har BOKREAN pågått för fullt......
Texten här ovan är tagen från boken "Doktor glas" som Hjalmar Söderberg skrivit år 1905.
Det är över 100 år sedan detta skrevs men det är fortfarande en text som är aktuell....

Jag arbetar ju som bekant i "skolans värld"  och där är Hjalmars text verkligen i nuet!
ALLA elever vill bli sedda och får de inte positiv uppmärksamhet kan man göra en massa "HYSS" för då kan man vara säker på att bli uppmärksammad!!!!!!

Jag har ALLDELES för mycket böcker hemma i bokhyllan, man kan ju faktiskt gå till biblioteket och LÅNA böcker istället för att själv KÖPA!

Hade bestämt mig för att INTE GÅ PÅ BOKREAN...
Hur har det gått???
- Jo, jag har INTE varit på bokrean i fysik mening, d.v.s. jag har inte gått in i någon BOK-REA-Lokal.

MEN
jag har varit på BOKREA på nätet.....Jag har ju inte GÅTT PÅ BOKREA, utan istället har jag suttit här hemma vid datorn. Det var första gången och väldigt praktiskt.
INGA KNUFFANDE TANTER och BURDUSA FARBRÖDER som "bara" vill fram....

Det blev "bara" tre böcker (Två skönlitterära barn/ungdomsböcker och en pedagog-bok till mig)

Böcker är verkligen en billig "FLYKT" (allra helst om man går till biblioteket)...
Boken kan ta dig till helt andra platser eller världar som du inte har möjlighet att besöka...
Men det är klart....Boken KOSTAR TID!
Och jag säger som vanligt: TID= Det dyrbaraste vi har!

Nu ska jag ge dig ett BOKTIPS som inte ingår i REAN:
Emine.En fråga om heder
Gunilla O. Wahlström

Boken handlar om den turkiska flickan Emine som under hela sin uppväxt pendlar mellan svensk kultur och turkisk kultur. Hur hon än bär sig åt blir det "fel". Det som är bra i Sverige uppskattas inte av de turkiska släktingarna, och vise versa...En moster blir hedersmördad och hur ska det gå för henne själv?
Texten här nedan utspelar sig när Emine går i förskolan. Det är förskolans föreståndare som pratar med Emines mamma Leyla.

--Nej, vi tror inte att Emine blir slagen. Jag vill bara nämna att det är förbjudet att slå barn i Sverige, man kan bli polisanmäld om man slår sina barn.
-Polisen? De har väl inte med att göra vad vi gör med våra egna barn?
-Jo, så är det i Sverige.
Så Leyla tänkte på sin familj och funderade över hur man levde i Sverige. När barnen inte fick stryk kunde de ju göra vad som helst. Var det därför det var så bråkigt i skolorna?

BOKEN ÄR LÄTTLÄST och ger läsaren många nya infallsvinklar på DILEMMAT...HEDER...
DEN ÄR MYCKET LÄSVÄRD!
Gunilla O. Wahlström har stor kunskap i ämnet och även om det är en skönlitterär bok har den en stark förankring i verkligheten eftersom författaren bygger boken på verkliga händelser som hon har förändrat. 

Nu har Du läst OM BOKREAN, så jag byter ämne:
Familjerapport:
HUSBYTAR-PLANERNA är lagda på IS!
Vi har kommit fram till att utsikten är INTE VÄRD över 3 miljoner...
Istället vill vi ut och resa, gå på restaurang och kunna handla nå´t onödigt ibland.

Min mamma ska operera bort GALLSTENARNA på torsdag.
Jag sover hos PAPPA så han inte behöver känna sig ensam......
Ombytta roller på nå´t vis....
Han sov hos mig när jag hade 41 graders feber och hallucinationerna duggade...
Året var nog 1965...

VAD GÖR DÅ MINA "BARN"?

* Den yngsta sonen KASTAR SNÖBOLL på skolan, FAST DET ÄR FÖRBJUDET!
  Han är jätteduktig på att göra läxorna.
* Den näst yngsta sonen VILL INTE GÖRA LÄXORNA! Han vill gärna vara ute istället och han skottar gärna bort snön.
* Den äldsta sonen har GETT SIG IN I MILITÄRUTBILDNINGEN inför utlandstjänsten.
(Han har köpt radhus tillsammans med flickvännen, så jag hoppas att han snart är tillbaka i sina "gamla" hjulspår igen)
* Yngsta dottern studerar i Leksand. Hon har gjort en snöskulptur, SNÖVIT.
*Äldsta dottern har fått arbetstillstånd på Bahamas och arbetar nu med sjukgymnastiska uppgifter.

Igår kväll var vi hos GODA VÄNNER och åt MAT. MYCKET GOTT!
TACK FÖR DET!
Vi planerade inför semestern....Troligtvis blir det KROATIEN.

JAG har en del andra "saker på gång" så DU får gärna sända positiva VIBBAR till mig i början på VECKAN.
DET BEHÖVER JAG NÄMLIGEN!!!!

Avslutar med veckans tänkvärd-heter som kommer från Norman Vincent Peale:
Ändra dina tankar och du ändrar på hela din värld.

TUSEN KRAMAR från en MORAL-MAMMA

LEV & MÅ!




Kommentarer
Postat av: Ann

Det är så sant ; Ändra dina tankar och du ändrar på hela din värld. Vi håller på med det i vår anknytning till vår yngste son eller enda son, eller kära son, å det funkar. Det funkar också förvånadsvärt ofta när man vänder sina negativa ord till de positiva istället. Men vi lär oss, hela tiden.

Jag var ute på nätet och tittade på ett hus, vet ej om det var det ni tänkt er, men det var ett funkis hus och det var en helt otrolig utsikt, så hade jag velat bo i Motala så hade jag nog satsat på det huset......om jag haft 3 miljoner. Nu bor vi i vår tre:a och har en lika magnefik utsikt som i Motala huset. Ska se om jag har något foto att visa.

De där "sakerna" vill jag gärna höra mer om. Och du vad var det nu yngsta dottern gjorde i Leksand?

Jag blir så sugen på en blogg också, men är det någon som kommer att läsa den? Ja du då, och så någon närmast sörjande, men sedan?

Ha det gott nu är det Wild Kids. Kram Ann

2007-03-04 @ 18:29:22
Postat av: Camilla K

Ska banne mig försöka få tag på boken du skriver om...blev nyfiken på den redan när du snackade om den på studiedagen som du höll i...men hade redan glömt flickans namn! *kan det bero på åldern eller?*

Tycker faktiskt ni gör rätt i att lägga husbytarplanerna på is då ni bor i ett kanonhus redan nu.

Hoppas din mammas operation går bra och att din pappa kan vara lugn och trygg i din närvaro.

För övrigt så håller jag tummarna så de knakar...men det vet du ju redan! ;-)

//Jobbarkompisen

2007-03-07 @ 21:38:10
Postat av: Camilla K

Halloj!
Vet inte om jag har det speciellt fint direkt...men du får gärna komma och inspektera ändå! ;-) Vi trivs i vilket fall som helst kanonbra.
Joodå..dottern m. fam ska flytta till "Färgkulla" , men fy attan vad med jobb de har. Tycker synd om dom!
Var har C och hans tjej köpt radhus...ska de bli grannar med dotttern eller? *finns ju inte så många radhusområden i vår lilla stad*
Ella är mycket riktigt det bästa som finns...kan längta halvt ihjäl mig efter henne! Problemet är att det går så fort bara...hon är snart stor ju!
Måste kännas jättetufft för er att ha barnen på avstånd...särskilt äldsta dottern förstås. Själv kan jag knappast föreställa mig hur man klarar det...men gissar du är lite van vid det här laget.
Srtudiedagen idag var kanonbra..allt han sa var helt klockrent tyckte jag. Liite jobbigt på slutet kanske...kändes nästan som om vi ska lära föräldrarna vara föräldrar!?
Eftersom du inget skrev om det där som var på G så gissar jag att det inte gick något vidare..eller?
Ska ha en bra helg..men lugnt vet jag inte om det blir. har båda bonuskillarna här över helgen *den ena bor ju här i 5 veckor nu*...dessutom kom en flickvän hit nu på em för att stanna tills på söndag. Skoj...men det blir en hel del markservice!
Ha det jättebra ni också!

2007-03-09 @ 20:21:19
Postat av: Moral-MAMMAN

Hej Camilla!
Tyvärr har jag inget hört om det som var på G i början av veckan. Jag tänker i alla fall positivt, även om besvikelsen ligger och lurar...Jag fick i alla fall komma på anställningsintervju, vi var 4 st, så jag var i alla fall "lite" intressant....Jag hade inte så stora förväntningar på att få jobbet, då jag sökte det (ett vik.) eftersom jag själv anser att jag inte har tillräckliga teoretiska kunskaper om specifika "saker", men PEDAGOGISKA KUNSKAPER HAR JAG!!!!!! Det var SYND att jag inte fick chans att visa det....men det kommer nya "tåg" som jag kan hoppa på!!!
TACK för att du tänkte på mig!

Äldsta sonen har köpt radhus i Varamon, nära tennishallen. Vi har varit på inspektion och det var JÄTTEFINT! Mycket finare än jag trott....Högt i tak och stora fönster som gjorde boendet ljust och inbjudande.

Äldsta dottern på Bahamas mår bra och det får vara min TRÖST när längtan efter henne blir för stor.

Man har ju bara sina barn till "låns", ända tills de är flygfärdiga och kan lämna boet.

Jag har lyckats få henne självständig, push:at henne att anta nya utmaningar och att tro på sig själv...Jag har alltså bidragit till att situationen är som den är...Men visst kan jag tycka att hon flög fööör långt bort!!! Men det är ju mitt ego, min själviskhet!!!
Hon har det BRA, då måste jag vara NÖJD!!!

Lev & Må!

2007-03-10 @ 07:31:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0