VAD VÄLJER DU ATT SE?

64625-12

Söndag igen...
Jag har ju lovat att skriva här på söndagar, och för den lilla skaran...den tappra läsare ska jag hålla mitt löfte.
Idag snöar det.....Grått väder....
Igår sken solen, och det var så fint!

Under veckan som gått har jag lagt fram mitt examensarbete och så har jag opponerat på ett annat ex.arbete...Båda uppgifterna gick bra! Nu ska jag flytta om några textstycken och ändra en rubrik....
Sen är jag helt färdig med min
SPECIALPEDAGOGIKUTBILDNING!!??!!!
JiiiiPPPiiii....Hurra...Är det sant?

Överskriften idag handlar om att fundera över vad det är man EGENTLIGEN VILL SE!

Nu "flummar"  jag iväg som vanligt!
Titta på min bild.
Vad ser du?
* En pinne?
* Snön?
* Grässtråna?
* Skogen?

Jag tog bilden i påskas, då vi var uppe på fjället i Tjomåtis...(Nära Jokkmokk)
Vad såg jag?
För er som känner mig blir det kanske inte så svårt...
Jag såg ett djur sticka upp i snön...(pinnen alltså)
Var det en orm?
Nääää..Vid en närmare beskådan såg jag en lång kamelhals, som stack upp...
Ett nyfiket kamelhuvud såg sig omkring!!!! (Och jag fotograferade det förstås)

Vart vill jag komma, med denna berättelse????
(Eller som en elev sa i veckan, då jag berättade en saga om en skräddare: Jaha, och vad är sensmoralen i den berättelsen?........Elevens klasskamrater frågade vad sensmoral var????, ...och den diskussionen som följde var väldigt rolig)
Nu ska jag inte komma från ämnet....
Jag vill med denna bild plus berättelse komma fram till att olika människor ser olika saker (olika perspektiv) i vardagliga händelser på alla arbetsplater, i alla hem, i alla samhällen......
ANVÄND alla dessa perspektiv för att förstå varandra.....
BYGG BROAR istället för att bygga hinder....

Två av mina vänninor blåste glas i Mantorp igår (50 års present) medan vi fem andra tittade på...
Mycket trevligt!
VÄNNER ÄR EN RIKEDOM!

Jag fick många kloka råd av dessa vänninor då vi åt mat efter glagblåsningen...
Bl.a. sa de att jag inte kan bli profet på min egen arbetsplats.....
STÄMMER DET????
Måste jag byta arbetsplats????
Jag är ju tjurskallig så jag ska i alla fall försöka!!!!
(Håll gärna tummarna, för det behöver jag)

Nu ska jag fortsätta att skriva framför datorn...
EXAMENSARBETET ska bli klart!!!!

BAMSESTOR KRAM till dig från mig!
LEV & MÅ!

Kommentarer
Postat av: Ann

Hej!

När jag valde att hoppa av min föreståndartjänst och sa upp mig från den, då beslöt jag mig för att vara kvar på min förskola, och då fick jag många råd och undringar över hur det skulle gå, skulle jag verkligen klara av att "bara" vara förskollärare och jobba under en annan arbetsledare på min gamla plats. Ja jag undrade faktiskt inte själv, för jag trivs och trivdes alldeles utmrärkt där jag var/är och någon annan förskola var inget alternativ för mig, så jag var kvar, och det har gått väldigt bra. Kanske för at jag inte eftersträvar den makt som en del tyckte jag förlorade, och för att jag anser att en annan ledare är ju inte jag, sedan kan jag väl tycka att den albetsledare vi har nu gör konstiga saker och gör del ibland men det kan vi ju prata om, jag har ingen prestige i det. För det var ju så jag en gång tyckte när jag själv blev föreståndare att man måste kunna tala med sin arbetsledare och hon måste kunna ta den kritiken, om man så hade någon. Och jag är ju kvar än så det har nog gått bra, och jag är ne mycket uppskattad förskollärare av min chef så samarbetet är det inget fel på. Men det är klart vill jag göra om och man hela tiden möter motstånd "för att man ska inte tro något, bara för att man blev" ja då kan det nog vara svårt ibland. Men du lycka till. Å vad härligt det låter med vänninor och glasblåsning. Kram själv Ann, men en massa snö och 23 grader kallt just här på Larco

2007-01-28 @ 13:37:31
Postat av: Moral-Mamman

Tack ANN, för UPPMUNTRINGEN!
Jag ska verkligen försöka klara av mina nya arbetsuppgifter, för jag trivs på min "gamla" skola!
KRAM

2007-01-28 @ 19:26:18
Postat av: Carola

Morgon min vän!
Vad är det nu jag ska se???? Liten gissningslek... Hum..., en liten för mager NESSIE,som tittar upp, kanske finns det inte så mycket mat under ytan av det mörka sjön.
Härligt väder, solen skiner och det är skönt. Kul att det har kommit snö, kanske en lite pulkaåkning framöver med en brasa och varm choklad ?
Om inte dina arbetskamrater har förstått din besittning av alla bra kunskaper och det engagemang som du ger. Då är det synd för dem att inte ha öppnat ögonen och bygga broar.
Kramar från mig

2007-01-29 @ 11:14:22
Postat av: Moral-MAMMAN

HEJ CAROLA!
En pulkaåkning med varm choklad låter härligt. Idag har jag gått hem tidigare p.g.a. att Leo hade ont i huvudet och mådde illa....Det går många "sjukor" på skolan och jag hoppas vi klarar oss från maginfluensan.
BAMSE-KRAM från mig

2007-01-29 @ 16:05:22
Postat av: Rebecca

Hej Marianne!
Jag ser en dinosurie med en lite rundad kropp. Jag är hos mamma på jobbet och hälsar på. Hälsa Leo och Wilgot.
Kram Rebecca
Mamma och Filip hälsar också

2007-02-02 @ 15:14:49
Postat av: Moral-MAMMAN IGEN!!!

Hej Rebecca!
Tusen kramar för ditt inlägg...
En dinosaurie!!
En söt en....Jag håller med dig, han har en rundad kropp!
Tack för att du fick mig att se den.
Trevlig helg önskar jag dig, Filip och din mamma Carola.
KRAM

2007-02-02 @ 16:33:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0