SPRINGARE-BERGET

SPRINGARE-BERGET


Efter all julmat måste man ju ut och röra på sig....

Jag har ju skickat iväg mitt EXAMENSARBETE till opponeringen så nu är jag "FRIIIII" att göra vad jag vill...

Åtta plusgrade och lite solsken bidrog till att jag och tre av mina fem "barn" begav oss ut i skogen....
(Jag säger "barn" eftersom den äldste av dessa snart fyller 23år, så hon vill nog inte kallas för barn)

Vi åkte till en riktigt gammal väg....
Jag gillar ju att fundera över vilken väg man ska välja i livet, så vad passar sig bättre???

Vägen finns utritad på kartor ända sedan medeltiden...
RÄTT HÄFTIGT!!! Att få höra historiens vingslag.......

Vi vandrade på samma väg som gamla kungar reste på...
Här har strider utspelats mellan Gustav Vasas män och Nils Dackes män 1542
och rövare, munkar och tiggare vandrade också denna väg.........

NÄR VI GICK denna väg var VI HELT ENSAMMA....

Nutid.....
INTE EN PILGRIM eller RÖVARE SÅ LÅNGT ÖGAT NÅDDE....
Bara vindens sus, mossiga stenar, fornminnen -Dacke sten och mycket mer historia....

Bilden här ovan är från SPRINGAREBERGET....
Berget finns bredvid den gamla vägen....
Här var en rastplats förr...
Hästarna behövde vila.....
Under rastplatsen lät herrskap sina kuskar och körsvennar tävla om att, med händerna på ryggen, springa uppför berget.
Det berättas också att bygdens ungdom samlades på platsen och tävlade om att springa uppför berget. Det var oftast pojkarna som ville imponera på flickorna. Det fanns också tävlingar som gick ut på att vara den som först tog sig upp på berget i träskor.

Jag och mina "barn" försökte också ta oss upp....Men vi misslyckades!!!
Bestämde oss för att det berodde på att berget var så halkigt....
Undrar just om det var halkigt förr i världen också, eller????
Kanske var det gummistövlarnas "fel"???

Vi hade ingen att imponera på, så det var kanske en bidragande orsak till att vi inte lyckades!

Gick genom det "helande" berget för att bli av med lite krämpor....Man får bara gå åt ett håll...Annars blir det inte kul....

Lekte kurragömma, på ett speciallt vis...
Man går på ett led genom skogen....
Den som går först kan stanna närsomhelst och börja räkna (till 10)
Då gäller det för dem som går bakom att snabbt kasta sig ner bakom närmsta sten, buske, hål....
När den som räknat är klar får den inte lämna sin plats utan den får bara sträcka på sig och flytta på ett av benen för att se var vandrarna tagit vägen...

Vi kastade oss "hej-vilt" och skrattade så vi tjöt!!!!!

Varm choklad, smörgås, morötter och pepparkakor mumsade vi i oss, innan vi lämnade denna väg med smutsiga kläder och rosiga kinder.

Hoppas att DU också tar dig tid att lyssna på skogens sus.
Ta med dig några vänner och LEK KURRAGÖMMA...
Det kommer att ge er många roliga minnen att samtala om när ni sitter hemma i "stug-värmen"!!

LEV & MÅ!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0